Lenovo går for smb-markedet

Små og mellomstore bedrifter i Vesten er siktemålet for kineserne som tok over IBMs pc-divisjon. OL er virkemiddelet.

I mai fullførte Lenovo sitt oppkjøp av IBMs pc-virksomhet, som kostet dem 1,75 milliarder dollar. I Kina er Lenovo noe nær en totalleverandør. De lager ikke bare pc-er, men også servere og skrivere. Det finnes til og med Lenovo mobiltelefoner.

Men i Europa og USA vil kineserne konsentrere seg om å selge pc-er til de små og mellomstore bedriftene. I mindre etablerte markeder, derimot, blir også konsumenter og store bedrifter målgruppene.

I Europa satser Lenovo på indirekte salg til bedriftene via partnere. Selskapet tror 90 prosent av salget i de modne markedene vil utgjøres av bærbare pc-er.

Relasjoner viktigst

Ifølge Yuanqing Yang, Lenovos styreformann, skyldes selskapets suksess i Kina at Lenovo i stedet for å kategorisere kunder ut fra direkte eller indirekte salg, vurderer om salget involverer en "transaksjon" eller en "relasjon".

En transaksjonskunde er utelukkende interessert i å kjøpe inn ny maskinvare, mens en relasjonskunde er ute etter å etablere en forbindelse med leverandøren og kjøpe inn maskinvare tilpasset bestemte krav.

Lenovo har vært gode på å fange opp begge typer kunder, sa Yang på en telekonferanse i New York i går.

OL viktig

Lenovo satser på å kopiere sin kinesiske forretningsmodell i nyere markeder som Brasil, Russland og India, fortalte Yang.

- Om fem år vil du se et nytt Lenovo, den mest konkurransedyktige pc-produsenten i verden, sa Yang til IDG News Service.

Et viktig virkmiddel for å gjøre mer etablert blir en verdensomspennede markedskampanje rundt selskapets teknologibidrag til OL i Torino i 2006 og OL i Beijing 2008.