Lenovos IBM-kjøp en suksess

Lenovos IBM-kjøp en suksess

Lenovos oppkjøp av IBMs PC-avdeling har gått bedre enn mange trodde. Kineserne tredoblet omsetningen og tjener penger.

Lenovo har nettopp offentliggjort tallene for sitt førstekvartal som sluttet 30. juni. Nå har de også fått med tallene fra pc-divisjonen de kjøpte fra IBM. Dette er derfor de første indikasjonene på hvordan Lenovo har taklet oppkjøpet som kostet dem 1, 25 milliarder dollar.

 

Det begynner bra, bedre enn hva de fleste analytikerne hadde forventet. Netto fortjeneste økte med seks prosent sammenlignet med samme tid i fjor og havnet i år på litt i underkant av 46 millioner amerikanske dollar. IBM-divisjonen mer enn tredoblet omsetningen.

 

Mange fryktet at de trofaste IBM-kundene i Europa og Nord-Amerika ville finne nye leverandører etter at IBM solgte seg ut, men så langt er det ingen indikasjoner på at dette har skapt store problemer for Lenovo. I april og juni var de verdens tredje største pc-produsent og hadde en markedsandel på 7,6 prosent i det globale pc-markedet. Dell og HP var henholdsvis nummer en og to.