Det lille ekstra

Det lille ekstra

Å, som jeg elsker det lille ekstra. En amuse bouche før måltidet, en finesse i et dataprogram eller en fiks detalj på en mobiltelefon.
For å begynne med det beste: En amuse bouche er en liten smakebit, noe snadder du gjerne får å smatte på før forretten serveres. Kanskje før du setter deg til bords til og med. Slikt pirrer smaksløkene og gir gode vibrasjoner i humøret.

I Outlook er det en finesse, som tid om annen utgjør en bitte liten lise i hverdagen. Når du har rotet rundt i kalenderen og vil se morgendagens agenda, trykker du Ctrl-G og skriver "tomorrow". (Ja, jeg bruker engelsk versjon, liker ikke norsk). Sånt liker jeg. Som "internett-knappen" du finner på stadig flere mobiltelefoner. Et langt trykk, så er du oppe med yndlingswapsiden din.

Du kan få en god middag uten amuse bouche, også. Det er ikke det. Og et godt program og en god mobiltelefon fortsetter å være gode uten noe ekstra.

Men når du støter på den "lille mangel", da er helvete løs. Som det manglende minuttet fisken fikk i pannen, og medfører at herlig krølltorsk blir til pervo-sushi. Eller installasjonsprogrammet som ikke finner sist oppdaterte finsk-ugriske språkfil og dermed tvert nekter å gjennomføre installeringen.

Eller når du laster ned nytt oppsett av mobiltelefonen, fordi du vil ha direkteavspilt video til å fungere, og resultatet blir at ingen verdens ting lenger lar seg transportere via gprs. DA BLIR JEG I DÅRLIG HUMØR DA!

Dersom en restaurant serverer dårlig mat kan du klage, skrike, hyle og nekte å betale regningen. Eventuelt havne i knivslagsmål med kokken. Et program kan du kreve å få pengene igjen for, eventuelt kyle cd-en i mikrobølgeovnen for i det minste få et lite lysshow ut av den.

Men hva gjør du med mobiltelefoninnstillinger? Jo da, inn på web. Ny nedlasting. Ting virker fortsatt ikke. Finne frem manuelle innstillinger og kåle verre, kaste bort tid og eventuelt måtte kontakte operatørens helldesk. Nettopp: Helldesk. Behøver jeg si mer om den saken? Neppe.

Jeg har tuklet med noen hundre datamaskiner og en del operativsystemer opp gjennom årene. Men noe mer frustrerende enn å få satt opp en mobiltelefon slik jeg vil ha den, vet jeg neppe. Og jeg snakker ikke om oppsettet for apparatet som sådan, men de forskjellige tjenestene fra operatøren.

I motsetning til det store flertall har jeg mulighet til å få ut frustrasjonene i avisen. Kanskje leser operatørene om dem, og gjør noe med det også: Dere må sørge for at SAMTLIGE innstillinger for ALLE mobiltelefoner er enkle å laste ned. NÅ! Ikke i morgen. Vær så god, skyll.