Med gjestebok og besøkskontroll

En norskutviklet digital gjestebok er på full fart inn i resepsjoner verden over.

Publisert Sist oppdatert

Visitors Systems hovedkontor ligger på Skjetten. Computerworld møter imidlertid gründeren Jack Normann Hoff hos storkunden NRK. De er ifølge Hoff et godt eksempel på en kunde for teknologien hans selskap selger. Den statlige medieinstitusjonen har nemlig flere forskjellige resepsjoner i flere forskjellige bygg, og med Visitors system spiller ikke det noen stor rolle. Alle besøkende blir liggende i samme sentrale database og de ansatte får beskjed per sms og epost i hvilken resepsjon den besøkende faktisk står - automatisk.

- Systemet er egentlig ganske enkelt. Formålet er bedre service for gjestene, økt sikkerhet for bedriften og innsparinger i resepsjonsfunksjonen, sier Hoff.

Samles ved kiosken

Hele forretningsideen er grei å forstå. En resepsjonist har ikke alltid full oversikt over hvem som befinner seg i huset, i alle fall om man bare bruker en vanlig gjestebok som ligger i resepsjonen - og i verste fall spredt i flere resepsjoner. Et typisk problem er også at flere besøkende på en gang skal betjenes, samtidig som resepsjonen prøver å få tak i personene som har fått besøk.

- Med vårt system går man bort i informasjonskiosken, trykker på skjermen og finner navnet på han eller hun som skal besøkes, sier Jack Hoff.

Når dette er gjort sendes det automatisk en sms og en epost til personen som har fått besøk, med informasjon om hvilken resepsjon vedkommende står og selvfølgelig navnet på hvem som har kommet.

- Deretter henter man besøklappen i resepsjonen. Dette systemet sparer kundene for tid, og en følge er at resepsjonisten får bedre tid til å yte personlig service og andre gjøremål, påpeker Hoff.

Internasjonalt

Visitor System har foreløpig ikke kontorer i utlandet De mange utenlandske kundene styres fra det norske hovedkontoret. Selskapet leverer sin digitale gjestebøker til kunder i Sverige, Danmark, Polen, Sveits, USA, Iran og Finland. Og flere skal det bli.

- Vi kommer i første omgang til å etablere oss med kontor i Sverige og Danmark, sier Hoff.

Frem til nå har Hoff og resten av Visitor kun basert sitt salg rundt kontakter, og uten en aktiv markedsføring. Jack Hoff forteller at selskapet nå har fått støtte av Innovasjon Norge for å kunne gjøre produktene mer kjent. Fra 4,5 millioner kroner i inntekter i fjor, tror Hoff på en dobling i år.

- Vår filosofi er å tilby et modulært system med gode produkter globalt. Årsaken til at vi har lykkes med globale selskaper er at vi har kvalitet, fleksibilitet og funksjonalitet. Det er også grunnen til at vi i dag vært i stand til å supportere våre nasjonale og internasjonale kunder direkte fra vårt kontor på Skjetten, mener Hoff.

Et lite prosjekt

I 1994 ble Jack Hoff spurt om han ville utvikle en elektronisk løsning som kunne erstatte gjestebøkene. Oppdragsgiveren var et større oljeselskap som så mulighetene med et slikt system. Hoff designet, programmerte og leverte en løsningen. Dette var begynnelsen på Visitor Systems. Etter hvert har produktet utviklet seg.

- Vår fordel er at kunden selv setter begrensninger. Han får det han ønsker i moduler, sier Hoff.

Blant annet kan Visitor levere en helautomatisk løsning hvor besøkslappene får strekkoder som kan benyttes i adgangskontrollen. På denne måten kan den besøkende selv sjekke seg ut av bygningen. Løsningen kan også, ifølge Hoff, enkelt kobles opp mot både Outlook og Notes for å samkjøre besøk med egen kalender og booking av møterom i virksomheten.

- Vi har også laget løsninger hvor vi integrerer for eksempel parkeringsbevis. Våre løsninger er ikke proprietære og kan tilpasses det meste, understreker Hoff.

Visitor AS

Virksomhet: Digitale løsninger for besøkskontroll.

Ansatte: Seks personer i Norge, men er i ferd med å etablere seg i Sverige og Danmark.

Etablert: 1994 av Jack Normann Hoff.

Omsetning: 4,5 millioner i 2007, forventer en dobling i år.

Hovedkontor: På Skjetten hvor de også styrer sine internasjonale kunder.

Konkurrenter: Trio og hjemmelagde løsninger.

Liten i utlandet

Norsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.