Mobil-tv til verdens ender

Den lille anden Rubberduck kan bli en stor svane når mobil-tv tar av.

Publisert Sist oppdatert

Teknologien til Rubberduck Media Lab er enkel å forklare. Selskapet lager en løsning for å vise tv på mobiltelefoner. Med denne ideen tok tre tidligere NRK-ansatte i 2004 steget ut. Teknologien var såpass spesiell at den ikke passet inn i NRKs planer på den tiden.

- Visjonen var å lage en genial løsning for å distribuere mobilt innhold. Vi har to store kundegrupper. Den første er kringskastere, som er interessert i å få ut innholdet sitt i en ny kanal. Den andre gruppen er teleoperatørene som ønsker å gi sine abonnenter flere opplevelser, sier daglig leder Ola Svartberg.

Den største kunden hittil er det svenske teleselskapet 3, som gir brukerne en rekke tv-programmer på mobilen. I Norge er NRK, Netcom og Telenor kunder, og internasjonalt kan Rubberduck vise til BBC og filmselskapet Fox International. Også TV2, Al Jazeera, Disney og Discovery Channel har kontakt med Rubberduck.

- Vår lille lilla and virker noen ganger litt useriøs, men når vi nevner BBC og Fox som store referansekunder blir vi fort tatt på alvor, ler innholdsansvarlig Karin Du Rietz.

Tjeneste

Rubberduck selger verken programvare eller maskinvare. De selger tjenester. Det betyr at selskapet tar imot tv-programmene, bygger dem om til mobilformat, og sender dem videre.

- Vi distribuerer nå mellom 1,5 og 2 millioner videostrømmer på mobil til sluttbrukeren hver måned. Alt innhold går gjennom våre servere, forteller Svartberg.

Interesse for selskapets teknologi finnes fra Australia og Kina til USA og Colombia. Tv på mobilen er en fremtidsvinner, mener Rubberduck, selv om utviklingen fremdeles går tregt.

- For vår del har vi doblet omsetningen i fjor og året før. Vi tror dette er en vekst vi greier å beholde. Men det er noen hindringer for mobil-tv. Det er kvalitet, mobil og nett, og forståelse for pris. Kvalitet jobber vi selv med, og mobiltelefonene og nedlastingshastighet er i ferd med å bli ganske bra, sier Svartberg.

Iphone

Dermed er det største hinderet misforståelse om prising, og manglende inntektsmodeller for kringkastere og teleoperatørene.

- Men det er en økende interesse for å tilgjengliggjøre tv på mobiler. Vi leverer både live-strømmer og video-on-demand. Med en gang brukerne ser hvordan dette fungerer vil dette vokse stort, sier Svartberg.

Han demonstrerer at man gjennom mobiltelefonen sin til og med kan vise tv-strømmen på en vanlig tv. Det betyr ifølge Svartberg en relativ billig mulighet for å ha tv på hytta.

- Apples Iphone har en stor skjerm som gjør video på mobil enda bedre. Det vil gjøre vår løsning mye mer ettertraktet, avslutter Du Rietz.

Rubberduck Media Lab

Virksomhet: Tjeneste for tv/video på mobiltelefoner

Etablert: I 2004, av tidligere ansatte i NRK

Eiere: Eies av Aspiro, et svensk programvareselskap for mobil underholdning

Omsetning: 14 millioner kroner (2007), 7 millioner kroner (2006)

Hovedkontor: Oslo. Jobber med etablering i USA

Konkurrenter: Rok Mobile, Ericsson

Liten i utlandet

Norsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.