Tar opp arven etter Norske Skog

Lille Escenic sikrer at norsk teknologi forblir sentral i internasjonal presse.

Publisert Sist oppdatert

- Det viktige er å være bunnsolid på tre områder: Teknologi, finans og markedsføring. Det holder ikke med god teknologi og god finans, hvis markedsføringen mangler, for eksempel.

Escenics administrerende direktør Øyvind Ørbæk er for tiden bosatt i teknologibyen Boston, for å lede an selskapets satsing i USA. Han utstråler en selsvsikkerhet utenom det vanlige, men har også god grunn til optimisme.

Selskapets teknologi har på få år blitt det foretrukne innholdsverktøyet for en imponerende rekke av norske og internasjonale kunder. Globaliseringen begynte i Nederland, der de etter etableringen i 2003 har signert med så å si alle de store dagsavisene.

Men tok først av for alvor i fjor, da Escenic fikk på plass kontorer seg i Sverige, Storbritannia, USA og Bangladesh.

Kraftigst har nedslaget kanskje vært i Storbritiannia, der såvel gamle ærverdige The Times som akademiker-favoritten The Independent og tabloidkongene i The Sun har valgt Escenic som publiseringsplattform for sine nettaktiviteter.

Slik sett følger bedriften basert på Solli Plass i Oslo opp Norske Skogs gamle posisjon som hoffleverandør til de britiske storavisene.

Driver innovasjon

Content Studio, Escenics hovedprodukt, er et publiseringssystem spesielt beregnet på mediebransjen. Selskapet har kunder også utenom det rene mediaspekteret, men satsingen nettopp på redaksjonelle nettsteder er svært bevisst.

- Valget ble tatt tidlig. Medieselskaper er alltid tidlig ute med å sette trender og ta i bruk nye ting. De driver mye innovasjon og har et stort nedslagsfelt, sir Ørbæk.

Produktet videreutvikles i partnerskap sammen med kundene. Grunnlaget legges dermed for å forbli Escenic-kunde i lang tid, hvis man først har bestemt seg.

- Det er ganske stor prosesser det dreier seg om i de store redaksjonene. Samtidig er dette virksomhetskritisk og forretningsdrivende for dem, sier Ørbæk.

- Det er lange sykluser på å bytte ut redaksjonelle systemer, tilføyer forretningsutvikler Morten A. Evensen.

Ikke trykkpressen

En hovedutfordring for mange mediahus er kombinasjonen trykk og nett. Mange har separate redaksjoner, og svært få har felles redaksjonssystemer for papir og nett. Men papiravisene har gjerne nokså tunge systemer knyttet til planlegging av utgaver, seksjoner også videre.

Escenic har ingen planer om å utvikle publiseringsplattform for trykte medier.

- Vi er nødt til å konsentrere oss om nett. Det vi heller gjør er å etablere partnerskap med markedslederne på trykk, som er CCI og DTI, når vi er inne i de store mediehusene. Sammen med disse er vi dynamitt, sier Ørbæk.

Kanskje børs

I dag er 40 prosent av Escenic fortsatt på de ansattes hender. Resten er fordelt mellom profesjonelle investorer som blant andre Tore Sviland og Conexxa.

Neste skritt på vekststigen for Escenic er sammenslåingen med børsnoterte Vizrt, som lager nettgrafikk for en lang rekke tunge medienavn, som CNN, BBC og Times Online.

Økt satsing på tv og video i redaksjonene, koblet med internasjonale kontrakter, gjør at de to har mye til felles, forteller Øyvind Ørbæk og Morten Siversen. Før fusjonen ble samarbeidet uttrykt i en intensjonsavtale som blant annet betyr at Escenic skal integrere teknologi fra Viztr for medie-håndtering, videoredigering og dynamisk grafikk.

LES OGSÅ: Vizrt kjøper Escenic

Øyvind Ørbæk hevder i fullt alvor at Escenic er verdensledende på sitt områede.

- Vi har ennå ikke funnet noen som spesialiserer seg på media som er større enn oss. De vi møter i konkurranser er gjerne generelle CMS-aktører som Vignet og Fatwire. Men den største konkurrenten er egentlig alle de egentuviklede systemene.

For eksempel har Norges største avis, VG, et selvutviklet redaksjonelt system.

- Vi prøver å få dem på glid. E24 har begynt å bruke oss. Jo mer komplekst det blir, desto vanskeligere blir det for mediehus også å være programvarehus, sier Morten A. Evensen.

Escenic

Virksomhet: programvare for redaksjonell nettpublisering

Etablert: 1999

Eiere: Før fusjonen med Vizrt: Ansatte 40 prosent, Tore Sviland, Connexa, andre finansielle investorer

Omsetning: 51 mill. kr. i 2007 (44 mill. i 2006)

Ansatte: 80

Hovedkontor: Oslo, kontorer i London, Boston, Stockholm, Amsterdam, Hamburg og Dhaka (Bangladesh)

Konkurrenter: Fatwire, Vignette, egenutviklede systemer

Liten i utlandet

Norsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.