Logitech endrer navn og profil

LOGI: Med denne logoen samt renere og friskere design håper Logitech å fremstå mer spennende og ungdommelig i årene som kommer. 

Logitech endrer navn og profil

CORK, IRLAND: Etter over 30 år med varianter av samme logo og navn gjør Logitech store endringer.

Logitech er kjent for å være trygt og solid, og kanskje tidvis litt traust. For all del, de har mange fargerike og «flashy» produkter, men også en logo som, til tross for små fornyinger i løpet av årene, fremstår som litt gammeldags og umoderne.

Kanskje ikke så rart, når dagens logo kun har gjennomgått små endringer de siste 30 årene eller så. Heller ikke pakkedesignen har fulgt trendene helt, i alle fall ikke for masseproduktene.

Det har Logitech nå valgt å gjøre noe med, og et av de viktigste punktene de presenterte da vi nylig besøkte Logitechs utviklingsavdeling i Cork i Irland, var nettopp en fullstendig omlegging av designprofil, og ikke minst et nytt navn. Selskapets andre nyheter, som ble vist i Cork, vil vi komme tilbake til i en senere artikkel.

Logitech blir Logi (og Logitech)

Fra sensommeren av vil de fleste av selskapets produkter ha helt ny innpakning, og bære navnet Logi, i stedet for Logitech. Selve selskapet vil beholde det gamle og kjente navnet, men produktene vil altså få ny, enklere og mer moderne logo, og en ny og friskere design på emballasjen.

LOGITECH: Selskapet og en del av produktene vil fortsatt bruke Logitech-navnet, men altså med helt ny logo. Den gamle logoen med øyet blir borte.

Skiftet av logo og navn kommer etter omtrent halvannet år med frem og tilbake med et engelsk designbyrå, og har blitt velsignet av Logitech-grunnleggerne.

I forbindelse med omleggingen av profil og navn har selskapet også blitt noe omorganisert, en omorganisering som for så vidt har vært på gang noen år allerede. Selskapet er nå delt opp i tre hovedavdelinger, en for PC-tilbehør, en for mobilitet, spill, trådløs lyd og video, og en siste som skal drive med innovasjon – blant annet ved å kjøpe opp eller finansiere spennende prosjekter som er i oppstartsfasen.

På den måten håper selskapet å raskere og enklere kunne finne og lansere nye og annerledes produkter og teknologier.

FARGER: Dette er noen av fargene du vil se på Logitechs produktesker fra sensommeren av. Som oftest i kombinasjon med en Logi-logo.

Mer fokus på design

Ifølge selskapet har de også økt designstaben betraktelig i de siste årene, noe som kanskje kan komme godt med. Mange av selskapets produkter har vært gode, men ofte også en anelse anonyme og kjedelige sammenlignet med det vi har sett fra andre selskaper.

- Logitech har gjort et skifte fra å la ingeniørene ha styringen over det aller meste, for så å la designerne prøve å pynte på det, til å samarbeide om å lage pene og gode produkter fra starten, forklarte Nick Jinkinson, som leder Logitechs designavdeling.

Ut fra de lille vi har sett av kommende produkter kan det se ut til å stemme, noe du kan lese mer om i en kommende artikkel.

UTVIKLING: Avdelingen i Cork i Irland har blant annet ansvar for mye av utviklingen av komponenter og materialer. Her fra utviklingen av Logitech MX Master, som vi testet tidligere i år.

Ikke alt blir Logi

Selv om det var mye snakk om det nye Logi-navnet, ny logo og friskere design og farger, kunne Logitech fortelle oss at ikke alle produktene vil ende opp som Logi-produkter.

Selskapet vil fortsette å bruke Logitech-navnet, men med ny logo, på en rekke produkter rettet mot det profesjonelle markedet. Selskapets G-serie med spilltilbehør har visstnok også blitt en så pass sterk merkevare at den fortsatt vil hete Logitech G. Det blir altså litt av begge deler, noe Logi, noe Logitech – men altså nye logoer over hele fjøla. I alle fall så fort dagens lager med «gammelt» Logitech-utstyr er tømt.

DESIGN: Vi ble vist tidlige modeller av forskjellige mus i leire og 3D-print, og de har blant annet et eget verksted hvor man jobber med prototyper. Litt som å være tilbake på sløyden, bare med litt mer avanserte maskiner.
Logitech