Lokker med 3G-sponsing

Lokker med 3G-sponsing

Telenor har begynt å subsidiere 3G-telefoner og det nye mobilnettet har nå dekning i to tredeler av Norge. Men utvalget av 3G-mobiler er fortsatt magert.

Elkjøp selger nå Nokias 3G-mobil 6630 for 499 kroner. Uten abonnement koster samme telefon 3.849 kroner. Telenors heftige subsidiering markerer starten på høstjakta etter 3G-kunder.

Slik forklarer Telenors informasjonssjef for privatmarkedet, Atle Lessum, den nye sponsingen:

-- Vi tror ikke folk egentlig er så veldig opptatt av teknologien i telefonene, men heller hva de kan gjøre med dem. 3G-teknologien er fortsatt ny, men flere og flere blir interessert i dette nå, og Nokia er kommer lengst av leverandørene, sier Lessum

-- Hvilke fordeler har jeg som bruker av å gå over til 3G-mobil nå?

-- Der hvor det er 3G-dekning, får du mye raskere surfing. Flere og flere ønsker å se tv på mobilen, og det er en helt annen opplevelse med 3G. Og videosamtaler er bare mulig med en 3G-telefon, sier Lessum.

De nye mobilnettet har per i dag dekning i de 250 største byene og tettstedene, opplyser informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Nordic. Antall brukere har nådd et "tosifret tusentall", men Johnsen kan ikke gi noe nøyaktig tall:

-- Utviklingen i kundeopptaket er som forventet. Det går etter planen, sier han.

Tror på tv

Mange har ventet på tjenesten eller applikasjonen som skal løfte umts/3G til de store høydene. Men Eureka-ropene har latt vente på seg.

Nå nøyer Telenors talsmenn seg med å argumentere med at kvaliteten på tjenester vi allerede kjenner, blir så veldig mye bedre.

Det gjelder for eksempel dataoverføring og mobil-tv.

-- Tjenestene blir mye lettere tilgjengelige, og det vil gjøre oss mer tilbøyelige til å ta i bruk nye tjenester, sier Tuman Johnsen.

Mens sms- og mms-bølgene ble initiert av operatørene, vil 3G-tjenester kreve større deltakelse fra andre leverandører, poengterer Lessum:

-- Noen andre må lage innholdet. Vi samarbeider blant annet med NRK, TV2 og TVNorge. Det er lite trolig at vi vil utvikle mange innholdstjenester selv, sier Lessum, som selv er begeistret for å få fotballmål servert på mobilen.

Lav leverandør-profil

Men noen produktstorm blir det ikke i høstmørket. Nokia har per i dag fem 3G-modeller ute eller på gang. Samsung har hatt én modell som er ute av markedet nå, og kommer med en ny i slutten av september og en til seinere i høst.

Sony Ericsson har tre modeller ute og/eller på gang i høst. Siemens har én 3G-modell på gang, men oppgir på sine hjemmesider minimalt med informasjon både om telefonen og lanseringstidspunktet.

Men i de modellene som leverandørene prioriterer i sine lanseringer, legges det lite vekt på nettverksegenskapene. Det er musikk og bilder som teller.

-- Verdien av 3G er i øyeblikket svært liten, sier en sentralt plassert bransjeperson til Computerworld.

Nokias N-serie er riktignok 3G- telefoner, men det som skal selge telefonene, er bedre kameraoptikk, bedre mp3-spillere og bedre ekstrautstyr.

Mp3 viktigere

Det som fremheves er at mobiltelefonenes kameraer og mp3-spillerne nå for alvor ypper med markedet for vanlige digitalkameraer og musikkspillere.

-- Jeg er overbevist om at mobilbransjen vil overta mp3-markedet, sier Erik Sandsmark i Ericsson Norge.

Tilbudet av tjenester som virkelig krever 3G er foreløpig magert, og vil neppe vokse fram før salget av 3G-mobiler tar av.

Trolig er det yrkesbrukere som er mye på veien og trenger bra dataoverføring den kjøpergruppen som så langt har mest utbytte av 3G.

-- 3G er fortsatt i startfasen. Men samtidig vil man jo være godt forberedt på nye tjenester som er nødt til komme, hvis man har en 3G-telefon, sier Erik Sandsmark.