Lokkes til impulskjøp

Bort med skrankene, frem med åpne løsninger. Ut med gammeldagse brosjyrer, inn med cd-er, multimedia og mobiltelefoner. Dagens postkontorer er i ferd med å bli interaktive, hypermoderne salgskontorer.
Fra nå av skal du ikke bare kunne kjøpe frimerker, betale regninger og hente pakker på postkontoret. Du skal også kunne se og høre klipp fra cd-er, pc-spill og videoer, før du kjøper det.

-- Dette gjør at posthandlerne kan gi kundene sine bedre service enn mange faghandelsbutikker, sier økonomissjef Rune Fjeldstad i Open Human Digital (OHD) på Stovner postkontor. Dette er ett av totalt ti postkontorer i Oslo-området som i 2002 får tilgang til interaktive informasjonskiosker, kalt Underholdningsguiden.

lmpulskjøp

-- Er det ikke stort sett godt voksne som bruker postkontoret?

-- Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Målgruppen vår er ungdom. Lokaliteten til postkontorene er gode, og ungdom står for det meste av impulskjøpene. Det er hele kluet bak post-prosjektet, sier Fjeldstad som opplyser at informasjonskioskene blir oppdatert ukentlig.

OHD har inngått avtale med Posten om levering av 155 enheter til alle landets posthandlere i løpet av året. Avtalen har en verdi på 3,5 millioner kroner.

-- Foreløpig er informasjonskioskene på plass på postkontorene i Sandvika, Majorstua, Ullevål stadion, Jernbanetorget og Stovner, forteller Fjeldstad.

20 millioner

Med ti ansatte som skal utvikle og selge informasjonskiosker for 20 millioner i år, har Fjeldstad en resultatmålsetting etter skatt på rundt åtte prosent. De rimeligste informasjonskioskene koster under 5.000 kroner, de dyreste omlag 75.000 kroner. Alt ettersom hvilke muligheter kunden ønsker at kioskene skal ha.

-- Vi skreddersyr produktene til hver enkelt kunde, sier Fjeldstad.

Postkontorene er OHD's største kunder. Men også i jernvarehandler og sportsbutikker vil det bli utplassert kiosker. Selskapet har dessuten levert 55 enheter til Norsk Tipping, ni enheter til Color Line-båtene, hvor for den voksne delen av befolkningen er målgruppen. Her kan du få hjelp til å finne ut alt om viner.

-- De interaktive kioskene finnes også i enkelte fotobutikker. Her kan du putte inn disketten eller sim-kortet, for deretter selv å behandle bildene før de blir printet ut på papir med fotokvalitet, smiler Fjeldstad.

Tror på suksess

Rune Fjeldstad har tydelig stor tro på konseptet, og mener at det er denne type slagsfilialer som heretter vil ha suksess.

-- Flere av de store musikk-butikkene, blant annet Hysj-Hysj har jo gått konkurs. Vinnerne er de som har eksempelvis musikk som et tilleggsprodukt, hevder han.

For tre år siden hadde OHD 2-3 seriøse henvendelser i året. Nå ligger tallet på 25. Selskapet har 70 prosent av markedet for Interaktive informasjonskiosker. All programvare er egenutviklet, og oppdatering av kioskene utføres også sentralt av OHD.

-- Vi har kun holdt på med dette de siste fem årene. Under den tiden har vi laget mange dårlige informasjonskiosker, ler Fjeldstad som hevder de er kvitt alle barnesykdommene.

OHD setter ut totalt 350 informasjonskiosker i år, neste år satser OHD på å installere ytterligere 700.