Lønnsomme radiobrikker

Lønnsomme radiobrikker

VÄSTERÅS: IBM har åpnet løsningssenter for radioidentifisering for å vise nordiske bedrifter hvordan rfid-brikker kan bli lønnsomt.
Det nye senteret for rfid (radio frequency identification) ligger i en fraflyttet ABB-bygning i Västerås, en times kjøring vest for Stockholm. Et titalls IBM-kunder har allerede vært innom siden senteret i det stille ble dratt i gang etter sommerferien.

-- Her har vi mulighet for å hjelpe nordiske virksomheter til å se forretningsverdien av rfid, sier Torbjörn Chami, nordisk sjef for allestedsnærværende trådløs-løsninger i IBM.

Svært mange av bedriftene Chami og hans folk treffer, synes rfid er spennende. Men de har ingen anelse om hvordan nettopp deres virksomheter skal bli mer lønnsom ved å ta i bruk radiobrikker og radioidentifisering. Nå er tiden inne for å foreta til første investeringsanalysene (ROI), og å skaffe seg praktiske erfaringer med rfid-teknologien.

-- Vi føler vi at tidspunktet for å åpne et nordisk rfid-senter er riktig, sier Chami.

Støtter On Demand

For ti år siden lanserte IBM E-business som sitt overordnede slagord for alt som hadde med internett og sammenkobling av systemer å gjøre. Nå er On Demand, eller etterspørselsstyrt databehandling, paraplyen over det meste IBM gjør.

Ifølge Chami passer rfid som hånd i hanske med On Demand-strategien.

-- Med radiobrikker og -lesere er det mulig å få informasjonen raskt inn i it-systemene, slik at det er mulig å reagere hurtig på endringer, sier IBMs nordiske trådløs-sjef.

I rfid-senteret i Västerås har IBM rigget til enkle rfid-løsninger med mobile og faste lesere. Dermed kan kundene få sine første praktiske rfid-erfaringer og prøve ut sine idéer i praksis.

-- Vi er inne i en ny fase hvor flere bransjer viser interesse for rfid. For et år siden dreide mye seg om detaljhandelen. Nå kommer produksjonsindustrien og transportsektoren for fullt, hevder Torbjörn Chami.