Lotus-gjengen slår tilbake

Lotus-gjengen slår tilbake

Under årets Lotusphere var et sett med gule boksehansker den mest populære suveniren. Lotus-ledelsen er klar til kamp mot rykter.

ORLANDO: Da Lotus-sjef Michael Rhodin åpnet årets Lotusphere i Orlando var det med stor optimisme. Ifølge nye tall fra IBM har Lotus Notes nå 125 millioner brukere, i forhold til 118 millioner i fjor.
 I løpet av de siste årene har IBM fokusert svært mye på produktet Workplace.

Dette har gjort mange kunder usikre på hvilken retning selskapet tar med tanke på Notes og Domino. IBMs programvarestrategi har i den forbindelse blitt gjenstand for mang en opphetet diskusjon, både blant brukere og utenforstående. Årets vekst kan tyde på at IBM internasjonalt har skjerpet strategien og gitt klarere beskjeder til kunden.

Åpen fremtid

Michael Rhodin snakker generelt sett i store ord, og vil nødig ut med spesifikke detaljer rundt selskapets strategi. Han slår likevel fast at åpenhet blir et nøkkelord for Lotus fremover. 

Åpne standarder og åpne plattformer er fremtiden. Vi åpner nå Domino til nyere teknologier, og dette blir vår måte å være en del av den neste bølgen på, sier han. 

For å få klarhet i en del sentrale spørsmål rundt Lotus’ strategiske fortid og fremtid snakket Computerworld med Notes- og Domino-ekspert Ed Brill. Brill har elleve år bak seg i Lotus-systemet, og er i dag ansvarlig for salgsstrategier for Notes og Domino på verdensbasis.

Det han angrer mest på i løpet av de fire siste årene, er at IBM tilsynelatende nedprioriterte Notes til fordel for Workplace. 

Det er en hel del ting vi skulle ha gjort annerledes. At vi snakket for lite om Notes var en feiltakelse som jeg gjerne ville forandret hvis jeg kunne, kommenterer Brill. 

- Forstår du at enkelte kunder ble forvirret av IBMs signaler? 

- Ja det forstår jeg godt. Men det er bare å understreke at Notes-kunder kan fortsette å investere i Notes, og Domino-kunder kan holde seg til Domino hvis de ønsker det. I motsetning til hva enkelte har antydet, kommer vi til å fortsette med å levere nye og bedre produkter i begge kategorier.
 

Brill er også irritert over at Microsofts migreringsverktøy Application Analyzer og Data Migrator, som for øvrig ble annonsert en uke før Lotusphere, fikk såpass mye oppmerksomhet i pressen. Verktøyet er utviklet for å flytte klient/tjener-kombinasjonen Lotus Notes/Domino til Outlook/Microsoft Exchange Server. 

- Det er latterlig, spesielt ettersom de måtte trekke tilbake betaversjonen etter få dager fordi programmet ikke virket. Men det er jo slik de opererer, sier han oppgitt. Han tenker seg om et øyeblikk og fortsetter.

- Microsoft har rett og slett vrangforestillinger om hvordan IBM fungerer. Enkelte representanter for selskapet trodde for eksempel at skjermbildene fra Hannover (neste generasjon Notes, red. anm.) var laget i Photoshop og at vi aldri kom til å bli ferdige med produktet.

Større engasjement

Også norske brukere har merket en markant endring i fokus fra IBMs programvareavdeling det siste året. Rune Carlsen er utvikler i Norsk sykepleierforbund, leder i Lotus Software Brukergruppe og fast inventar på Lotusphere. Han merker stor forskjell på årets arrangement sammenlignet med tidligere år. 

- Jeg ser jo at det er større engasjement og at antall deltakere stadig øker. Dessuten har IBM vært mye klarere i meldingene enn tidligere, spesielt med tanke på at Notes og Domino lever og vokser, sier han til Computerworld.