Advarer mot nettkonkurranser

Advarer mot nettkonkurranser

Du får mer spam enn premier om du svarer på dumme spørsmål.

Nettet flommer over av konkurranser. Det eneste man trenger for å skaffe seg en splitter ny Iphone 4, kan være å vite om Donald Duck eller Donald Trump er programleder i The Apprentice.

- Enkelt! tenker mange, før de oppgir epost-adressen sin og sender inn svaret.

Noen timer senere er det søppel, og ikke premier, som strømmer inn i epost-boksen.

Strider mot loven

- Nordmenn får uhorvelig mye spam fra selskaper som driver med slike nettkonkurranser, forteller fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Svarer man på en konkurranse, fyller man gjerne inn epost-adressen sin slik at man kan bli kontaktet om eventuelle premier. Men det selskapene ikke forteller deg, er at adressen skal brukes til helt andre ting.

- Vår erfaring er at denne informasjonen gjemmes i generelle betingelser, men det holder ikke. Dessuten skal man ha eksplisitt samtykke om at adressen kan brukes til markedsføring. Alt dette er i strid med markedsføringsloven, sier Grøndal.

Vil heve terskelen

Konkurransene markedsføres ofte på populære nettsteder som Facebook, hvor brukermassen er enorm. Det er derfor store mengder med klager som havner på Forbrukerombudets bord.

Noen av selskapene ligger i Norge. Mange er også danske, sannsynligvis på grunn av den lave språkbarrieren. Forbrukerombudet jobber nå sammen med danske myndigheter for å få bukt med problemet. Her til lands straffes verstingene allerede med gebyrer.

Men det viktigste tiltaket kan nordmenn selv gjøre.

- Det er forferdelig viktig at norske forbrukere endrer holdninger i forhold til å delta og oppgi personopplysninger til denne type tjenester, advarer Grøndal.

- Terskelen bør være ganske høy før man oppgir epost eller telefonnummer på nettet. Den bør være mye høyere enn den er i dag.

Vanskelig kamp

For de som har gått i baret kan det være vanskelig å bli kvitt søppelet. Grøndal forteller at det å klage til selskapene selv kan gjøre vondt verre. For da har man også bekreftet at epost-adressen de har i basen sin faktisk blir brukt. En bedre løsning kan derfor være å simpelthen markere epostene som søppel, slik at epost-klienten kan legge dem i søppelkassen for deg.

Fenomenet i seg selv er ikke nytt, men Forbrukerombudets klagebunke har vokst kraftig den siste tiden, og de vil derfor advare nordmenn mot konkurransene.

Man vet heller ikke hvorvidt slike konkurranser faktisk er relle; det vil si om noen faktisk vinner noe som helst. Grøndal sier det hadde vært interessant å høre fra eventuelle vinnere, om de eksisterer.

- Dere sier dere vil jobbe med saken fremover, men hvor realistisk er det å få bukt med dette problemet?

- Det generelle spam-problemet vil nok eksistere i overskuelig fremtid. Men jeg tror vi vil klare å ta noen, og gjøre problemet litt mindre, svarer Grøndal.

Har du opplevd liknende selv? Fortell i feltet under!