Ber barnebarn bekrefte avtaler

Ber barnebarn bekrefte avtaler

Forbrukerombudet raser, og Tele2 går umiddelbart gjennom alle rutiner.

Forbrukerombudet har mottatt klager fra personer som mener seg forsøkt lurt av Tele2 sine telefonselgere.

I to tilfeller har eldre blitt oppringt av Current Communication, på vegne av Tele2, hvorpå slektninger har fått tilsendt en sms for å bekrefte abonnement de visstnok skal ha takket ja til. De eldre personene hevder at de aldri har sagt ja til et abonnement, og heller ikke bedt dem om å kontakte noen slektninger.

I et av tilfellene ble et ungt barnebarn til en eldre person kontaktet. Telefonselgeren skal ha lurt den eldre til å røpe hvem barnebarnet var, og selgeren har videre funnet nummeret og sendt bekreftelses-sms til han.

Bryter loven

- Dette er både ufint og spekulativt, mener jurist Brit Røthe i Forbrukerombudet.

Ombudet har nå tatt opp saken med Tele2, og ber dem greie ut om praksisen. Røthe frykter at Tele2 bevisst ringer eldre mennesker og sender bekreftelsesmeldingen til slektninger.

Det er lovlig å bruke sms for skriftlig å bekrefte avtaler, men det er langt fra lovlig å gjøre dette uten å ta det opp med kunden. Og spesielt ikke om kunden aldri har sagt ja til noe som helst.

- I dette tilfellet har angrerettloven blitt brutt. Mye tyder på at også markedsføringsmetoden Tele2 bruker er i strid med markedsføringslovens paragrafer om god markedsføringsskikk, forteller Røthe.

Legger seg flat

Tele2 har ennå ikke svart Forbrukerombudet, men de har svart Computerworld.

- I det ene tilfellet har selgeren på eget initiativ oppsøkt en slektning, uten samtykke fra kunden på verken salget eller at vi kunne ta kontakt med barnebarnet, innrømmer markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2 i en epost.

- Dette er i strid med våre rutiner, og Tele2 tar sterk avstand fra måten dette er utført på. Jeg har personlig ringt til barnebarnet og beklaget saken.

Går gjennom rutiner

Forbrukerombudet mistenker at eldre folk bevisst blir oppringt av Tele2. Dette avviser Sæterhaug, men ettersom salget det her er snakk om dreide seg om fasttelefoni, blir naturlig nok endel eldre oppringt.

- Hva vil dere nå gjøre med saken?

- Tele2 vil ta en full gjennomgang av eksisterende rutiner, og med bakgrunn i denne saken er det åpenbart at vi må ha rutiner som utelukker muligheten for at selger kan misbruke opplysninger, slik som selgeren har gjort i denne saken. Vi tar dette umiddelbart med vår samarbeidspartner, lover Sæterhaug.

Nytt fenomen

Jurist Røthe har aldri opplevd liknende, og håper dette blir siste gang Forbrukerombudet får slike saker på bordet.

- Dette har vi aldri sett før. Dette fremstår som ganske nytt for oss, forteller hun.

- Om dette bare er en glipp er vanskelig å si før vi får svar fra Tele2. Men om det er slik de skaffer seg nye kunder, kan det fort stride mot god markedsføringsskikk.