Bryter Facebooks konkurranseregler

To av tre norske bedrifter lokker til seg brukere med ulovlige midler.

Publisert Sist oppdatert

Facebooks regelverk tillater ikke premiering for at en bruker har ”likt” en Facebook-side.

Likevel er dette en svært vanlig måte for norske bedrifter å avholde konkurranser på nettsamfunnet, skriver Dagens Næringsliv (DN).

To av tre bryter reglene

To av tre norske bedrifter overholder ikke Facebooks eget regelverk, ifølge en undersøkelse fra selskapet Synlighet, som har sett nærmere på 120 nylig avholdte konkurranser på ulike bedrifters Facebook-sider, skriver DN.

Regelverket for markedsføring via Facebook-plattformen sier at det ikke er tillatt å arrangere en konkurranse der en bruker automatisk blir deltaker i konkurransen bare ved at man ”liker” en Facebook-side. Det er heller ikke lov å sette som kriterium at en bruker må kommentere på Facebook-veggen eller laste opp et bilde for å delta i konkurransen.

Det betyr at det for eksempel er ulovlig å premiere person nummer 1000 som ”liker” en side.

Kan stenge kontoen

Ved brudd på reglene kan Facebook fjerne konkurransematerialet eller til og med stenge konkurransesiden og avvikle den tilhørende Facebook-kontoen.

Det skjedde for eksempel med Facebook-siden til bedriften Lille Vinkel Sko i fjor, opplyser avdelingsleder i Synlighet, Jørgen Brunborg-Næss, til Computerworld.

Facebook fjernet siden uten forvarsel, fordi Lille Vinkel Sko ville trekke ut en tilfeldig vinner blant sine fans.

Facebooks talsperson, Frida Löwengren, sier imidlertid til DN at flere av synderne går ustraffet, fordi Facebook mangler kapasitet til å håndheve reglene.

- Hvis man som profesjonelt foretak har tenkt å drive kampanjer på Facebook, så synes jeg man burde ta seg tid til også å gå igjennom retningslinjene, sier Löwengren ifølge DN.