EU gransker Yahoo-Google

EU gransker Yahoo-Google

EU vil granske annonsesamarbeidet mellom Yahoo og Google. Det er dårlige nyheter for Yahoo.

Yahoo og Google har planer om et storstilt partnersamarbeid på annonsefronten. Tidligere har det amerikanske justisdepartementet sagt at det vil sjekke samarbeidet fra et monopolperskpektiv, ettersom de to vil kontrollere 80 prosent av det amerikanske annonsemarkedet.

Mandag ble det kjent at også EU har besluttet å granske samarbeidet, melder Los Angeles Times. Yahoo og Google hadde håpet å unngå en EU-granskning ved å kun la avtalen gjelde i USA og Canada, men EU har like fullt startet granskning siden begge søkemotorselskapene også leverer tjenester i Europa.

Jonathan Todd, en talsmann for EUs konkurranseseksjon, sier EU vil sikre seg mot eventuell monopolvirksomhet og skitten konkurranse, for eksempel ved at de to selskapene deler sensitiv informasjon og kjører samkjørte priser. Han forteller at EU i all stillhet har gransket samarbeidet helt siden juli.

Om EU oppgraderer undersøkelsene fra granskning til formell etterforskning av samarbeidet, kan det medføre store problemer for de to søkemotorselskapene, ettersom monopolreglene er strengere i EU enn i USA.

Tretalls millioner Yahoo-dollar

Om avtalen utsettes eller de to tvinges til skilsmisse, er det Yahoo som vil lide mest økonomisk. Etter at Microsoft trakk sitt bud på søkeselskapet i mai, har Yahoo mistet rundt en fjerdedel av sin børsverdi. Om avtalen med Google ryker vil selskapets børskurve etter alle solemerker peke videre ned. Investorer har nemlig slått seg til ro med Yahoos kalkulasjoner på at annonseavtalen vil gi mellom 250 og 450 millioner dollar i økte tilgjengelige driftsmidler i løpet av det første året.

- Mindre penger i Yahoos lommer betyr mindre mulighet til å reinvestere seg selv og gjenvinne sin relevans, sier analytiker i Canaccord Adams, Colin Gillis.

I tillegg vil et Yahoo-stup på børsen også sette selskapet i fare for nye bud fra Microsoft eller andre selskaper.

- Betyr lite for Euroopa

Det Google får igjen for samarbeidet med Yahoo er provisjon på annonsesalget som de får på vegne av Yahoo. Imidlertid er det mange analytikere som mener Google har en plan til med samarbeidet: Å hindre at Yahoo faller i Microsofts hender.

Det var i juni, rett etter at forhandlingene mellom Yahoo og Microsoft gikk ad undas, at Google og Yahoo fant tonen. De to sa de ville vente med å igangsette det faktiske samarbeidet til oktober, slik at konkurransemyndigheter fikk muligheten til å gå avtalen nærmere etter i sømmene - men håpet altså å unngå granskning fra EUs side.

Både Google og Yahoo har sagt de satser på at konkurransemyndighetene godtar partnerskapet. Googles talsmann Adam Kovacevivch understreker at avtalen kun omfatter USA og Canada, og hevder at avtalen ikke vil få noen betydelig innvirkning i Europa.

Microsoft har i likhet med mange annonsefirmaer sagt seg skeptiske, og hevder avtalen vil gi Google for stor kontroll over det nettbaserte annonsemarkedet.