Europeiske nettbutikker får kritikk

Europeiske nettbutikker får kritikk

55 prosent av europeiske nettbutikker bryter loven. I Norge får Komplett på pukkelen.

EU tar på seg slåsshanskene mot nettbutikker som myndighetene mistenker bryter loven. Mistankene gjelder over halvparten av nettbutikkene innen konsumentelektronikk, som EU mistenker bryter loven.

Anklagene gjelder blant annet skjulte leveransekostnader, feilinformering om produkter samt brudd på kundenes rettigheter til å returnere EU-kjøp innen minst en uke, skriver Computer Sweden.

- Dette er et europeisk problem som krever en europeisk løsning. Mye jobb gjenstår det gjelder å rense opp i denne sektoren. Europas konsumenter fortjener bedre, sier EUs forbrukerrettskommissær Meglana Kuneva.

Komplett på listen

Det vanligste bruddet, som 60 prosent av de som ikke følge loven begår, er å ikke la kundene returnere feilaktige varer og få pengene refundert. Halvparten av bedriftene gir informasjon om leveransekostnader. En tredjedel har utilstrekkelig kontakt med kunden etter forsendelsen. 55 prosent trenger en gjennomgang og eventuell oppfølging fra nasjonale myndigheter for mulige brudd på EUs forbrukerlov.

28 land og 369 nettsider er undersøkt. Tyskland har flest nettbutikker som bryter med kjøpsloven. Sverige er på tredjeplass med 13 bedrifter. EU har også undersøkt butikker i Norge og Island.

Forbrukerombudet har vært med på aksjonen. 22 norske nettbutikker ble undersøkt, og Komplett får kritikk etter første gjennomgang.

- Komplett oppgir prisene på enkelte varer eksklusiv miljøgebyr, en praksis som er i strid med markedsføringsloven, skriver juridisk rådgiver Charlotte Tvedt.

Fikset neste uke

Ifølge Ole Vinje, konsernsjef i Komplett, er situasjonen slik at Komplett på enkelte egenimporterte varer har oppgitt miljøavgift separat i produktlistene i nettbutikken, men at prisen har dukket opp med miljøgebyr idet disse varene har havnet i handlekurven. Han understreker at det på de aller fleste varer er miljøpris integrert i prisen i produktlistene.

- Vi har hatt kommunikasjon med Forbrukerombudet der vi har sagt vi skal endre praksis på den spesifikke produktgruppen, men det har tatt litt lenger tid enn vi var klar over fordi det var en større jobb på systemsiden og vi har ikke vært gode nok på å kommunisere dette til Forbrukerombudet. Det tar vi til etterretning. Men problemet blir løst neste uke, sier han.

En tredjedel av alle klager

Neste skritt i EUs kamp er at kundegrupper kontakter de som har brutt loven for å beordre dem til å bedre seg. Kuneva advarer om at EU vil gripe inn og stenge nettbutikker om de kritikkverdige forholdene fortsetter.

I midten av neste år kommer det flere detaljer.

Forbrukerrådet har i tillegg til Komplett tatt opp saker med Pixmania.com og mytrendyphone.no, som er sendt over til myndighetene i Frankrike og Danmark for videre oppfølgning.