Fikk seks defekte skjermer på rad

Fikk seks defekte skjermer på rad

Samsungs ombytteordning er i strid med forbrukerkjøpsloven. Selskapet beklager og tar grep.

For rundt tre år siden var Kristian Henrik Svindal innom Datakjeden og kjøpte seg en stor og fin pc-skjerm fra Samsung, av typen 226BW. Skjermen skulle han blant annet bruke til spilling på pc-en, noe han også gjorde i all fordragelighet et års tid.

Da var det imidlertid slutt på moroa. Når skjermen skulle skrus av var nemlig skjermbildet begynt å flakke og blafre en stund før den slukket, noe som etter hvert bare ble verre og verre helt til skjermen bare sto og blafret konstant.

Swap-ordning

Svindal tok kontakt med Samsung, som henviste til Infocare, som tar all garantiservice for Samsungs pc-skjermer. Infocare har en omleveringsordning (såkalt swap-ordning) der de sender kunden en tidligere reparert pc-skjerm av samme modell som den kunden nå har problemer med, og kunden sender så sin defekte skjerm tilbake til Infocare.

Tilsynelatende en grei ordning, hadde det ikke vært for at skjermen Svindal fikk fra Infocare også var defekt. Dermed måtte denne sendes tilbake på samme måte, og enda en reparert skjerm skulle sendes. For å gjøre en lang historie kort:

Seks skjermer til og fra 3. etasje, uten heis

- Jeg har nå fått og sendt tilbake i alt seks skjermer, og alle sammen har vært defekte eller skadd på ulike måter. En av skjermene hadde riper i glasset, en annen hadde en ramme som var sprukket i alle fire hjørner. Den siste skjermen fungerte greit i fire måneder, før denne også begynte å blafre akkurat som den første, forteller Svindal oppgitt.

- Skjermene skal egentlig leveres på døra, men jeg har måttet hente dem på posten hver eneste gang. Så må jeg naturligvis på posten også for å sende den defekte skjermen tilbake, sukker Svindal, som attpåtil bor i 3. etasje, uten heis.

Etter å ha mottatt den sjette defekte skjermen, tok Svindal kontakt med Samsung direkte. Etter å ha forklart dem situasjonen, ble han lovet en helt ny skjerm, samt en kompensasjon fra Samsung. Dette skal ha skjedd for halvannen måned siden.

- Jeg har brukt timevis på alt dette, fram og tilbake, og er mildt sagt frustrert og forbannet, sier han.

- Beklager svikt

Servicesjef i Samsung Norge, Ole Bjørn Wiborg, sier at det ikke skal være noe spesielt feil med skjermentypen Svindal har kjøpt, men at det her er snakk om uheldige omstendigheter.

Etter at Computerworld tok tak i saken, har Wiborg satt seg inn i den og blant annet gått igjennom loggen hos Infocare.

Han forteller at Infocare ifølge loggen har respondert hurtig og korrekt hver gang Svindal har kontaktet dem, men at det har sviktet litt i supportsenteret når det gjelder å ta tak i den lovede kompensasjonen. Dette skal nå skal være ryddet opp i.

- Vi beklager selvsagt overfor kunden at supporten har sviktet, sier Wiborg.

I strid med forbrukerkjøpsloven

Swap-ordningen, som normalt brukes overfor bedriftsmarkedet, er nå i ferd med å bli avviklet for forburkermarkedet. Den endres til at Samsung skal ta inn defekte produkter og reparerer disse dersom det er mulig innen akseptabel tid og i henhold til loven, hvis ikke blir det en ombytteprosess med butikken der produktet er kjøpt, slik at kunden får et nytt produkt, forteller Wiborg.

- Swap-ordningen er ikke noe alternativ i privatmarkedet på grunn av regler i forbrukerkjøpsloven, noe vi har sett på i en lang prosess med det resultat at den avvikles for forbrukermarkedet, sier Wiborg.

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly, sier til Computerworld at swap-ordningen, også kalt omlevering, ligger utenfor hva en forbruker må godta etter forbrukerkjøpsloven.

Hun viser til et vedtak gjort i Forbrukertvistutvalget for et par år siden i en lignende sak, hvor det blant annet heter at ”når den varen som reklamasjonen gjelder, ble kjøpt som fabrikkny, skal også omlevering normalt skje med fabrikkny vare”.

Wiborg forteller at en kollega nettopp har vært i kontakt med Svindal, og at de har kommet til enighet om en kompensasjon i form av en bedre og dyrere skjerm enn den Svindal kjøpte i utgangspunktet.

- Svindal har sagt at han er tilfreds med det, sier Wiborg.

Den nye skjermen skal nå være bestilt, men etter halvannen uke har Svindal ennå ikke fått noen skjerm.