Google beskylder Microsoft for tyveri

Google beskylder Microsoft for tyveri

En smart felle kan bevise at Bing faktisk stjeler Googles søkeresultater.

Under en Microsoft-sponset konferanse denne uken kom Google med stygge anklager mot Microsofts søkemotor Bing.

Ifølge Google kopierer Microsoft søkeresultater fra Googles søkemotor og legger disse inn i Bing.

- Vi har testet dette, og konkluderer med at Bing kopierer Googles søkeresultater, fastslår Amit Singhal i Google til vår nyhetstjeneste.

Rett i fella

Måten Google har testet dette på er en ganske finurlig, forteller nettsiden Search Engine Land. Utviklere hos søkegiganten la inn flere tvungne resultater for søkeord som "indoswiftjobinproduction", altså ord som ikke gir noen mening eller resultater om man søker etter dem.

For eksempel gjorde Google det slik at om man søkte etter "indoswiftjobinproduction" på deres sider fikk man opp matoppskrifter fra Sandra Lee. Altså et treff man ikke hadde fått om ikke Google hadde bestemt det slik. Om man plutselig fikk dette resultatet også på Bing, mente Google at de kunne konkludere med at Microsoft faktisk stjal søkeresultater fra deres sider. De lagde altså en såkalt "honningkrukke".

Og ganske riktig: Etter at Googles utviklere hadde søkt etter de falske ordene i noen uker, dukket resultatene også opp hos Bing. På Googles blogg har de nå lagt ut eksemepler på dette.

Via Internet Explorer

- Vi ønsker all konkurranse velkommen for å få bedre søkealgoritmer og innovasjon, men ikke resirkulerte søkeresultater, kopiert fra en konkurrent, sier Singhal.

Google mener Microsoft stjeler Googles resultater via Internet Explorer, og Bings programtillegg man kan installere også i andre nettlesere.

Microsoft på sin side mener de bare innhenter informasjon fra sine brukere slik alle andre gjør.

Tusen kilder

- Vi kopierer ikke Googles søkeresultater. Vi bruker flere signaler og tilnærminger for å forbedre våre egne søkeresultater, som våre programtillegg. Dette er bare én av kanalene vi og andre søkemotorer bruker for å gjøre oss bedre, sier Bing-sjef Stefan Weitz til vår nyhetstjeneste.

På Microsofts Bing-blogg forteller it-giganten at de bruker over tusen forskjellige kanaler og andre triks for å rangere søkeresultater.

- Vi lærer alle fra våre felles kunder, slik vi burde, skriver Microsofts Harry Shum.