Googles selvstyrende bil krasjet

Googles selvstyrende bil krasjet

Bilen skal ha blitt styrt manuelt da ulykken inntraff.

Googles program for å utvikle biler som kan kjøre av seg selv gikk bokstavelig talt på en smell i forrige uke, da bilen var involvert i en trafikkulykke.

Bilen er designet slik at den kan kjøre selv, men den var i manuell innstilling og ble styrt av person da ulykken inntraff i nærheten av Googles kontorer i Mountain View i California. Ingen ble skadet i uhellet.

Menneskelig svikt

- Vi beklager at en av Googles sjåfører nylig forårsaket en liten trafikkulykke, og vi er takknemlige for at ingen ble skadd, skriver Google i en e-post til Computerworlds nyhetstjeneste.

- Sikkerhet er vår viktigste prioritet. Et av våre mål er å forhindre kollisjoner som denne, som inntraff da en person kjørte bilen manuelt.

Bilbloggen Jalopnik har lagt ut et bilde av det som skal være ulykken, der Googles Toyota Prius ser ut til å ha kjørt inn i en annen Toyota Prius bakfra. Jalopnik skriver at de har bedt Google om en kopi av den offisielle ulykkesrapporten for å få bekreftet om bilen faktisk ble kjørt av en person og ikke kjørte av seg selv på ulykkestidspunktet, men Google skal ha avvist denne forespørselen.

Hvem har ansvar?

I fjor høst annonserte Google at de hadde begynt å utvikle teknologi som vil gjøre det mulig for biler å kjøre helt av seg selv, og på det tidspunktet hadde selskapets selvkjørende biler allerede tilbakelagt godt over 200.000 kilometer på veier i California, der det ikke er noen lover som forbyr selvkjørende biler så lenge det også er en sjåfør bak rattet som kan holdes ansvarlig dersom noe skulle gå galt.

Bilene blir utstyrt med videokameraer, radarsensorer, laser avstandsmålere og kartteknologi for å oppfatte andre biler og trafikkflyt, og for å avgjøre rutealternativer og veivalg.

Google har bemerket at det alltid er en kyndig ”sikkerhetssjåfør” i bilen når de er ute og kjører på veien.

I juni bestemte delstaten Nevada at myndighetene skal begynne å utarbeide et trafikkregelverk for selvkjørende biler.

Aktuelle problemstillinger inkluderer blant annet hvem som skal holdes ansvarlig dersom en selvkjørende bil er involvert i en ulykke.

Et annet spørsmål er om programvaren i selvkjørende biler for eksempel vil kunne ofre bilens passasjerer fremfor å kjøre på andre mennesker i en ulykkessituasjon.

Les om: