Klager Telenor til Forbrukerombudet

Masterstudent raser mot reklamejuks, og Nokia ble aldri spurt.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere avdekket at Telenor manipulerer mobiltelefoner på reklameplakater.

I en kampanje for mobilt internett vises det frem blant annet Nokia- og Android-telefoner med Iphone sitt operativsystem limt på skjermen. Dette for å "skape et sterkere visuelt utrykk", som Telenor sier.

De mente også å ha alle rettigheter i orden for å manipulere mobiltelefonene på denne måten. Men Nokia forteller Computerworld at de ikke visste noe om plakaten.

Uvitende Nokia

- Vi hadde ikke kjennskap til dette, forteller produktsjef Bjørn Egil Brekke i Nokia Norge.

Nokia har ikke blitt spurt om det er greit at man tar telefonene deres og forvandler dem til konkurrentens. Men Brekke veier sine ord på gullvekt, og vil ikke kommentere hva de mener om reklameplakaten. Samtidig påpeker han at Nokia ønsker å gi potensielle kunder et realistisk bilde av hva man kan gjøre med telefonene deres.

- I våre egne annonseringer er vi påpasselige med å vise frem det man får. Men vi har ingen planer om å lage en større sak ut av dette, sier Brekke.

- Er det bittert at Telenor limer inn bilder fra konkurrenten på produktene deres, for å få dem til å "se penere ut"?

- Som sagt ønsker vi ikke å legge oss opp i reklamen, det må Telenor svare for selv.

"Løgn og bedrag"

Nokia vil ikke yppe til bråk, men det vil student Rune André Liland ved Universitet i Bergen, hvor han fullfører en mastergrad i informasjonsvitenskap.

- Dette er helt uakseptabelt, sukker Liland.

- Det er rett og slett løgn og bedrag.

Han synes det er merkelig at ikke Forbrukerombudet reagerer sterkere på saken. De har tidligere sagt at de kun vil se på saken om noen klager til dem. Det er nettopp det Liland har gjort, og nå håper han noe skjer.

Manglende kunnskap

Liland mener sakens natur gjør at ikke Forbrukerombudet ikke ser alvorligheten med første øyekast.

Blant annet dreier det seg om den grunnleggende forskjellen mellom programvare og maskinvare, og Liland tror mange har for liten kunnskap om dette til å forstå hvorfor reklamen er uheldig.

- Ville det for eksempel vært greit om bilutleieren Avis reklamerte med en bensinbil koblet til de nye ladestasjonene i Oslo, selv om bilen ikke finnes som elbil? spør han retorisk.

- Dette er jo en åpenbar løgn, og setter en uheldig presedens for faktafeil i reklame.

Mister tillitt

Liland er ikke den eneste som lar seg provosere over Telenors reklame. Blant annet har det strømmet på med tilbakemeldinger på Twitter, fra inn- og utland.

Også førstelektor Monica Viken på BI synes reklamen gir uheldige effekter.

- Dette virker veldig rart. Slikt bør man selvfølgelig ikke gjøre, begynner Viken.

- Kundene mister tillit, og sånn sett er dette dårlig gjort overfor telebransjen. Man bør ikke strekke strikken så langt.