Millionerstatning til Iphone-eiere

Apple må punge ut 300 millioner kroner til kunder som har klaget over defekte Iphone og Ipod Touch.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Wall Street Journal må Apple betale rundt 300 millioner kroner til 153.000 misfornøyde kunder.

De har saksøkt Apple fordi deres enheter har gått i stykker, men Apple avviste disse kundene ved å si at enhetene deres hadde vært i kontakt med vann og dermed ikke dekkes av garantien.

Innebygd i alle Iphones og i Ipod Touch er nemlig en indikator som endrer farge når enheten har blitt våt.

Ifølge saksøkerne kan denne indikatoren til og med endre farge bare ved at enheten ved vanlig bruk har vært utsatt for høy luftfuktighet. Det skriver Computerworld Danmark.

Apple sier imidlertid at de ikke er enige i dette, og har valgt å inngå et forlik med kundene.

Dette er langt fra første gangen Apple har måttet betale erstatning til misfornøyde kunder. Senest i februar inngikk Apple et forlik i en rettsak om app-salg.

App-salget var tidligere ikke beskyttet med passord, og derfor kunne for eksempel barn, fritt kjøpe apps når de lånte foreldrenes nettbrett eller mobiltelefoner. Dette har kostet foreldre tusenvis av kroner.

Apple risikerer i denne saken å betale et erstatningsbeløp på oppimot 600 millioner kroner.