Mobilversting får millionbot

Mobilversting får millionbot

Celldorado har plaget nordmenn lenge, og nå får de svi på pungen.

Det nederlandske selskapet Celldorado har siden 2008 plaget nordmenn med sine mobiltjenester.

På grunn av villedende markedsføring har forbrukere blitt lurt til å kjøpe mobilt innhold. Dermed har de også kommet høyt opp på Forbrukerombudets klagetopp, forteller de i en pressemelding.

Etter klager fra blant annet det norske ombudet har selskapet nå blitt ilagt en bot på nesten ti millioner kroner fra nederlandske myndigheter.

Lurer forbrukeren

- Denne saken viser hva man kan utrette gjennom godt samarbeid mellom forbrukermyndigheter i Europa, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård i pressemeldingen.

Celldorado har blant annet hatt quizer på internett, hvor du blir bedt om å taste inn telefonnummeret ditt.

Og om man ikke leser teksten med bitteliten skrift, blir man plutselig abonnent og mottar ringetoner og andre mobiltjenester man slett ikke ønsker.

Glad Forbrukerombud

Mobilen.no skrev i fjor at norske teleoperatører gikk sammen og blant annet sperret telefonnummeret tjenesten brukte. Og siden den gang har kommet betraktelig færre klager til Forbrukerombudet.

De er likevel glad for at mobil-eldoradoet til Celldorado får seg en kraftig bulk.

- Boten er et viktig signal til andre innholdsleverandører om at det ikke lønner seg å lure forbrukere verken i Norge, Nederland eller andre europeiske land, mener Nergård, som har midlertidig tatt over jobben til nybakt direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.