MSN-ofre maktesløse

MSN-ofre maktesløse

Msn.no-trojaneren rammet trolig flere tusen nordmenn, men virus-sprederne slipper unna. Forbrukerrådet raser.

I forrige uke spredte MSN.no, Norges nest største nettsted med to millioner besøkende hver uke, en trojaner gjennom en reklameannonse. Sikkerhetseksperter anslår at flere tusen besøkende er blitt infisert.

Saken reiser et interessant spørsmål: I en tid der det er varslet flere slike angrep, hvem har ansvaret? Computerworld konfronterte flere juss- og it-eksperter med problematikken.

- MSN.no har et særlig ansvar fordi de er så store. Med to millioner besøkende i uken er skadepotensialet mye større enn for " Petter’n på hjørnet", sier fungerende underdirektør Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet.

Garderer seg

Microsoft har tilsynelatende gardert seg mot et slikt ansvar. I brukervilkårene som ligger på sidene, står følgende:

"Microsoft (...) innestår ikke, for noe som helst formål, for anvendeligheten, troverdigheten, tilgjengeligheten (...), fravær av virus eller andre skadelige komponenter i informasjonen, programvaren, produktene, tjenestene eller relatert grafikk som er tilgjengelig på MSN web-området. "

I heldekkende juridiske vendinger sier Microsoft i korte trekk at man ikke kan stole på noe av innholdet på MSN. Dette reagerer Graasvold på.

- Det er ikke gitt at man kan fraskrive seg ansvar på denne måten. Det finnes brukervilkår i alle fasonger og farger, men det er ikke slik at man er ansvarsfri. Man er erstatningsansvarlig om man er uaktsom, sier han.

LES OGSÅ: Trojaner på MSN.no

- Det må kunne stilles krav til sikkerhet, ved at man ikke påfører andre trojanere, og at man har en klar informasjonsplikt.

- Vilkår vil ignoreres

Advokat Torstein Arendt, partner i advokatfirmaet Kluge, tror avtalevilkårene som foreligger fra Microsofts side vil kunne sensurers i en rettssal.

- Man kan ikke fraskrive seg ansvar i enhver sammenheng. Det er sannsynligvis få som leser disse vilkårene før de tar MSN i bruk og det er vel ikke alle som får tilgang til dem heller, sier han.

Arendt forteller at nye regler i tvistelovgivningen åpner for at nordmenn kan gå til gruppesøksmål i slike saker. Men et eventuelt erstatningsansvar blir vrient å avklare.

- Erstatning i slike saker er veldig vanskelig, forteller Arendt, som understreker kompleksiteten i det å betale for opprydningen til to millioner brukere.

KRITISK: Fungerende underdirektør Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet. (Foto: Forbrukerrådet/Knut Falch)

LES OGSÅ: MSN.no-trojaner ikke fra Honda

Professor i rettsinformatikk, Jon Bing, mener brukere generelt tar en viss risiko når de velger å jobbe med datamaskiner.

- For at MSN skal stilles til ansvar må selskapet ha utvist uaktsomhet. Hvis man fullstendig unnlater å ha sikringsprogrammer eller lignende, så kan det argumenteres for at det er uaktsomt, mener han.

Kjenner ikke omfang

På mandag, over fire dager etter at den trojaner-annonsen hadde blitt oppdaget, rykket MSN.no ut med følgende sak på sin nettside: " Annonse spredte uønsket kode – les her for informasjon."

Hvorfor denne beskjeden kom så sent, hvorfor brukervilkårene til MSN er formulert slik de er og hvordan Microsoft ville reagert på et eventuelt erstatningskrav, var det ikke mulig for Computerworld å ta rede på. Talsmann i saken, MSN-leder Arne Uppheim, har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

LES OGSÅ: Taus om MSN.no-trojaner

I et intervju med Computerworld i forrige uke fortalte imidlertid Uppheim at han tar trojaner-saken alvorlig. MSN skal nå gå gjennom rutinene.

Annonsen som har spredt trojaneren stammer fra annonsenettverket Advertising.com.

- Det er en stor og seriøs partner, og en legitim kunde, som har blitt lurt av en falsk Honda-annonse, uttalte Uppheim.

Han kunne forrige uke ikke oppdrive tall på hvor mange som hadde sett annonsen, da det ifølge ham er Advertising.com som sitter på disse tallene. Tallene, sammen med en utredning om hvordan annonsen slapp igjennom kontrollen, skulle egentlig ha kommet fra Advertising.com tidlig denne uka, men hadde da Computerworld gikk i trykken fortsatt ikke dukket opp.

Denne artikkelen er et sammendrag av en av ukens nyhetssaker i Computerworlds papirutgave.

Les om: