Nettkatalogfirma må i retten

Nettkatalogfirma må i retten

Finnalle.no beskyldes for juks, og har hatt 164 saker i Forliksrådet.

- Dette handler ikke om pengene. Mange er skamfulle for at de har gått på dette. Nå tar jeg kampen uansett.

Det sier Ola Thygesen til Dagens Næringsliv. Han er daglig leder i det lille selskapet Norpart, og ser på det hele som en prinsippsak.

I fjor vinter ble han oppringt av en selger fra Avanti Media som tilbød han et prøveabonnement på nettkatalogen Finnalle.no. Selgeren sa at han skulle ta kontakt etter seks måneder for å høre om Thygesen ville fornye abonnementet. Det gjorde han ikke. I stedet fikk Thygesen en ny regning for et nytt år med tjenesten.

Føler seg lurt

Dagens Næringsliv skriver at det stod i kontrakten at man måtte si fra en måned før abonnementet gikk ut om man ikke ville fornye tjenesten. Dette hadde ikke Thygesen lest, da han ble lovet å bli varslet i forkant av en fornyelse.

Regningen på 7500 kroner nekter han likevel å betale. Og som han sier til avisen: Det er ikke pengene det står på. Det er prinsippet.

- De bruker denne fremgangsmåten for å tjene penger på at kunder ikke orker, eller har råd, til å ta opp kampen, mener Thygesen, som føler seg lurt.

Saken har vært i Forliksrådet, hvor han tapte, og den skal nå opp i Oslo tingrett. Det kan bli dyrt, langt dyrere enn de 7500 kronene, men det spiller liten rolle for mannen

Mye bedrageri

Det var Avanti Media som solgte Thygesen abonnementet. På sine hjemmesider kaller de seg selv for "et innovativt mediebyrå". De siste to årene har de hatt 164 saker i Forliksrådet.

- Dessverre er det slik at enkelte kunder ikke betaler, og i disse tilfellene er det Forliksrådet som er den tvisteløsningsmekanismen som selskapet bruker, sier senioradvokat Lars Tormodsgard, som representerer Avanti Media, til Dagens Næringsliv.

Han mener selskapet forholder seg til vilkårene som sendes til kundene, hvor det står at de må si fra en måned før prøvetiden går ut.

- Vi ser at det er veldig mye fakturabedrageri og at det forekommer mye uetisk markedsføring av ulike nettkatalogtjenester, sier direktør Erland Løkken i Næringslivets sikkerhetsråd til avisen.

Google Norge avviser at man får noe særlig bedre plassering i deres søkemotor om man kjøper slike tjenester, i motsetning til hva Avanti Media hevdet overfor Thygesen.

Har du selv erfaring med slikt? Del av den i kommentarfeltet!