Spiller presset for spillpenger

Spiller presset for spillpenger

Kineseren presset nettkafé-gjest for virtuelle penger og spillgoder. Problemet blir stadig mer utbredt.

Sammen med tre kompiser banket en kinesisk mann opp en internettcafégjest.

Etterpå ble gjesten tvunget til å gi fra seg virtuelle penger verdt 100.000 yuan (tilsvarende 93.000 kroner) samt dataspillelementer som våpen og beskyttelse, melder det offisielle kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

Nå har han blitt dømt til tre års fengsel for ugjerningen. Kompisene har fått bøter.

Spillelementer som våpen og beskyttelse selges for ekte penger av kinesiske nettspillselskaper. Internettcafeer i Kina er proppet med kjederøykende tenåringer som spiller World of Warcraft og andre nettspill i timesvis, og noen av disse tjener greie penger på det.

Utbredt virtuell trend

Men også nettjenester som ikke egentlig driver med nettspill, har begynt å selge slike spillgoder og virtuell valuta brukt for å kjøpe slike spillelementer, sier administrerende direktør i interrnettforskerfirmaet Olus Eight Star, Benjamin Joffe, til Computerworlds nyhetstjeneste. Dette fordi mange selskaper har slitt med å tjene nok penger på annonseinntekter.

Mannen som ble dømt til tre års fengsel hadde stjålet såkalt QQ-valuta, som selges av den kinesiske ultrapopulære nettportalen Tencent og som kan brukes til å kjøpe nettopp spillelementer. I slutten av 2008 hadde QQ-selskapet 377 millioner aktive brukere.

Ofte lagrer brukere ekstra QQ-penger eller andre virtuelle penger i virtuelle nettbakkontoer. Pengene kan ikke konverteres tilbake til ekte penger. Joffe anslår at det kan være mellom noen få hundre millioner og én milliard dollar i ubrukte QQ-penger rundt om.

Tilbakeholden rettspraksis

Det kinesiske rettssystemet har vært litt tilbakeholden i hvordan de skal dømme slike saker. Hvordan virtuell eiendom skal håndteres i retten, har også vært et tema for diskusjon i USA og Europa.

Virtuell valuta er særlig populær i det store nettspillmiljøet i Kina, men i Silicon Valley har det slått også an, ifølge Joffe, som eksempelvis peker på Facebook der man kan kjøpe digitale gaver til hverandre.

- Det er faktisk en god idé som sprer seg verden rundt, sier han.

Så blir det spennende å se hvor mange utpressingssaker det dukker opp som innvolverer nettvaluta.