Stadig flere snylter domener

Stadig flere snylter domener

Rekordmange klager på stavefeildomener. For hvorfor peker gogle.no til Moss lufthavn?

Domenesnylting er tilsynelatende big business. Det indikerer antallet klager på den slags. Den internasjonale nemnda for denne typen klager, Wipo, behandlet i fjor 2329 klager fra firmaer som mener deres merkenavn blir utnyttet av luringer som har registrert samme varemerke, bare med innbakt skrivefeil.

2329 er åtte prosent oppgang fra klagene i 2007, og man har registrert en vedvarende stigning siden 2003, melder Comon.dk.

Utbredt i Norge?

Det finnes et par eksempler i Norge. Computerworld.no ønsker ikke å beskylde følgende bedrifter for domenesnylting, men poenget er at det er påfallende likhet mellom de registrerte navnene og andre veletablerte merkenavn – og relativt stor forskjell på merkenavnet til hvor man ender opp.

  • Dagbla.no: Videresender til onlineaviser.no, eid av Borg Nett
  • Dagblade.no: Videresender til norgeslink.no, eid av Norges Link
  • Gogle.no: Videresender til mosslufthavn.no, eid av Mossiana. (For ordens skyld er det ryg.no som er den offisielle adressen til Moss Lufthavn. Mosslufthavn.no eies også av Mossiana)
  • Gooogle.no: Videresender til planethifi.no, eid av Håvard Støen Transport
  • Goggle.no: Videresendes til en slags lettvariant uten reklame av 1881.no. Eid av Cns Media
  • Gmail.no: videresender til gar.no, eid av Gallagher & Robertson
    (Gmail.no har vel å merke historie tilbake til tidlig på 80-tallet. Gmailcom-eier Google har forsøkt å få fatt på domenet, men ikke lykkes.)
  • Myspace.no: Er registrert av selskapet netnames.com, står det på siden, NORID sier det er eid av Twentieth Century Fox Norway AS

Et eksempel av internasjonal karakter:

  • Oogle.com - Ender opp som ask.com-søk
  • Hoogle.com - En eller annen pussig kollektiv Twitter-blogg-variant
  • Facebok.com - Reklameside
  • Myspaces.com - Reklameside

Mørketall

Det er langt fra alle saker om stavefeilsnylting som når helt inn i klagesystemet, og det er derfor grunn til å anta at det finnes mørketall innen fenomenet. Et firma som jobber med merkenavnbeskyttelse på nett hevder å ha oppdaget 440.584 slike tilfeller bare i siste kvartal i 2008.

Selv om klagerne som regel vinner eller inngår forlik, er problemet verdt å merke seg, ifølge WIPO.

I fremtiden kan dog problemet potensielt bli en saga blott, ettersom det i Icann debatteres om man skal åpne for at bedrifter kan kjøpe egne top-level-domener, som .google eller .cw og lignende.

Les om: