Må utvikle interaktiv tv

Må utvikle interaktiv tv

Tv-selskapene taper seere. Bredbånd gjør at stadig flere bruker tiden på internett. Interaktiv tv kan være svaret.
En undersøkelse fra britiske Strategy Analytics konkluderer med at halvparten av alle bredbåndskunder bruker mindre tid foran tv enn de gjorde før de fikk forbindelsen. Tiden brukes i større grad på surfing. Det skriver Computerworld Danmark.

- Tv lider uten tvil under den raske utbredelsen av bredbånd. Et voksende antall seere velger nå å bruke fritiden på å kommunisere online og finne underholdning på nettet i steden for å sitte foran tv-en, sier David Mercer i Strategy Analytics.

Selskapet har snakket med i alt 800 europeiske bredbåndskunder. 56 prosent forteller at de har kuttet ned på tv-tittingen etter at de fikk bredbånd i hus.

Mercer mener at tv-selskapene nå må ta affære. Hvis ikke vil de tape flere seere til internett. Det kan bli dramatisk for reklamefinansierte tv-aktører.

- De må se realitetene i øynene og begynne å gjøre seg klare til den vidunderlige nye bredbåndsverdenen, sier han.

Det mener Mercer må skje ved at tv-selskapene selv benytter nettet til å distribuere innhold og at kreftene brukes til å utvikle interaktiv tv.

Strategy Analytics forventer at Europa ved utgangen av 2004 vil ha 33,5 millioner bredbåndsabonnementer. Det er 20 prosent av alle europeiske husstander. I 2008 vil 41 prosent av alle europeere ha bredbånd.