POPULÆR HOS PARTNERNE: Verner Hølleland ser tallene som en bekreftelse på at nye HP er på rett spor. (Foto: Atle Skretting)

POPULÆR HOS PARTNERNE: Verner Hølleland ser tallene som en bekreftelse på at nye HP er på rett spor. (Foto: Atle Skretting)

HP vil ta kopimarkedet

Våpnet er kostnadseffektiv blekkteknologi.

HP, som er markedsleder på de fleste segmentene innen utskrift, vil nå kaste seg over kopimarkedet. Det er administrerende direktør Verner Hølleland som forteller dette under oppsummeringen etter snart et år som eget selskap.

Det opprinnelige HP ble splittet i HP og Hewlett-Packard Enterprise 1. november i fjor.

Kopimarkedet har lenge vært dominert av fire store aktører. For tiden ligger HP på en for dem beskjeden 5. plass med 6,3 prosent maredsandel.

Foran seg ser de Canon med 24,3 prosent markedsandel, Ricoh med 17, 9, Konica Minolta med 17,6 og Sharp med 9,2 prosent. Prosentene referer til IDGs tall for 1-3 kvartal i år.

10 prosent neste år

HP sikter på å komme på førsteplassen i løpet av de kommende årene.
– Det foreløpige målet er å klatre til 10 prosent markedsandel i løpet av 2017, sier Hølleland, og påpeker samtidig at HP ikke vil komme fullt i gang med de tilhørende markedsaktivitetene og salget før i april.

Bakgrunnen for framstøtet mot kopimarkedet er både kjøpet av Samsungs printdivisjon som fant sted i forrige måned, og at HP mener deres blekkteknologi er svært konkurransedyktig fordi den både er svært kjapp og kostnadseffektiv. Den går i korthet ut på at skrivehodet ligger fast og rekker over hele arket, som trekkes gjennom og påføres blekket.

Les om:

marked