- Markedet for crm koker

- Markedet for crm koker

IDC melder om økende etterspørsel etter crm. Det merker Siebel som i Norge går mot sitt beste år noensinne.
En fersk rapport fra analyseselskapet IDC slår fast at crm-markedet (customer relation managment) er i rask vekst. Etter flere år med stagnasjon - i etterdønningene av dotcom-perioden - investerer næringslivet igjen i kundelojalitetssystemer. IDC estimerer markedsveksten i 2004 til rundt åtte prosent, noe som på verdensbasis gir en samlet omsetning av slike løsninger på 8,8 milliarder kroner. Analyseselskapet mener et opparbeidet investeringsetterslep og nye løsninger med bedre funksjonalitet fortsatt vil bidra til høy aktivitet på crm-fronten.

Det skriver Siebel Norge under på.

-- For å si det kort: Markedet koker. Vi er helt overarbeidet og det har vi vært siden jul. Vi har allerede solgt mer enn i fjor og om alt går som vi tror blir 2005 Siebels beste år i Norge noensinne, sier administrerende direktør Carl Jacob Sommerfelt i Siebel Norge.

Bedre tider

Sommerfelt mener det er to forhold som bidrar til den høye aktiviteten. For det første har det etter tre år med lave it-investeringer i næringslivet bygd seg opp et behov for oppgraderinger av gamle løsninger. I tillegg har det skjedd med trendskifte hvor fokuset har blitt flyttet vekk fra kostnadsbesparende tiltak og over på inntektsskapende tiltak.

-- I perioden hvor de fleste konsentrerte seg om kostnadskutt var det call center-løsninger vi solgte mest av. Nå er det markedsførings- og salgsprodukter - samt analyseverktøy - vi opplever størst etterspørsel etter, sier Sommerfelt.

Det tar han som et tegn på bedre tider. Norge - med blant annet høye oljepriser - går godt og det merkes på investeringsviljen.

-- Norge er ikke helt i samme konjunkturfase som resten av Europa. Det ser vi blant annet ved av Siebels vekst i Norge er høyere enn i for eksempel Danmark og Sverige, sier Sommerfelt.

Kjenner seg igjen

Internasjonalt er det Siebel, Oracle/Peoplesoft og SAP som kniver om posisjonen som markedsleder. Det er imidlertid fremdeles Siebel som er størst. Crm-spesialisten omsatte internasjonalt i 2004 for 950 millioner dollar. Det gir en markedandel på 10,7 prosent. Oracle har etter oppkjøpet av Peoplesoft en andel av markedet på 6,8 prosent, mens SAP kan bokføre 6,7 prosent.

Til tross for at Oracle nå tukter erkekonkurrenten SAP på crm, går selskapets markedsdirektør i Norge Harald Løvvik ikke i taket. Han kan ikke melde om samme bonanza-stemning som i Siebel, men bekrefter at crm-aktiviteten er økende for selskapet. Løvvik kjenner seg igjen i IDC beskrivelse av markedet: Økende aktivitet, mest i USA, litt mindre i Europa.

-- Aktiviteten rundt crm i Norge utvikler seg i takt med resten av Europa, både når det gjelder trender og markedsutvikling, sier Løvvik, som mener det i stor grad er bransje- og forretningsmessige endringer som fører til økte investeringer. Mange bedrifter opplever økt behov for helhetlige løsninger som binder sammen både kunde-, økonomi- og logistikksystemer.

Norske SuperOffice ender på 41. plass i IDCs crm-rangering. Selskapet har ifølge analyseselskapet en markedsandel på 0,3 prosent. Visma ligger på 94. plass med en andel på 0,1 prosent.