Markedsplass ble tapssluk

IBX vant gullkontrakten som skulle revolusjonere offentlige innkjøp. Avtalen er i ferd med å bli et økonomisk mareritt for det svenske ehandel-selskapet.
Jubelen sto i taket da markedsplassleverandøren IBX slo konkurrenten Atento på målstreken i desember i fjor. De vant kampen om å levere en elektronisk innkjøpsportal til offentlige virksomheter i desember i fjor. Nå er jubelen stilnet.

Leverandørene krangler med IBX om prisen. Samtidig glimrer de offentlige virksomhetene med sitt fravær. Så langt har bare en håndfull virksomheter kjøpt varer og tjenester over markedsplassen. Omsetningen så langt er skarve 10 millioner kroner. Da kontrakten var vunnet, fablet IBX-sjef Hans Ahlinder om at markedsplassen ville generere en omsetning i milliardklassen.

-- Vi har hatt noen måneders tidsforskyvning, sier

administrerende direktør Hans Ahlinder i IBX om utrullingen av markedsplassen i det offentlige.

Rådyr investering

IBX har investert massevis av penger for å få løsningen til å fungere. I pilotfasen sponset selskapet integrasjonen av løsningen til både leverandører og innkjøpere. Bant annet ved å leie inn norske konsulenter. Tidligere norgessjef Paul Hedman i IBX forteller at dette har kostet mellom 20 og 25 millioner kroner. Ahlinder ønsker verken bekrefte eller avkrefte dette beløpet.

-- Det var et svært beløp, sier Ahlinder.

I tillegg har IBX investert i teknologi fra Commerce One som markedsplassen bygger på. Den ble innkjøpt for to år siden og kostet etter det Computerworld kjenner til rundt 10 millioner dollar, tilsvarende 75 millioner kroner. Nå kan du kjøpe femti markedsplasser for samme prisen.

-- Commerce One selger tilsvarende markedsplasser idag for mellom 1,5 til 2 millioner kroner, sier Paul Hedman.

Administrerende direktør Hans Ahlinder i IBX innrømmer at det har vært et voldsomt prisfall på markedsplassløsninger.

-- Det er klart det er et annet prisbilde idag, sier Ahlinder.

Angrer ingenting

Ahlinder avvfeier kostnadsbruken med å hevde at de hele tiden har visst at dette ville være kapitalkrevende. Når de skal tjene penger på investeringen, ønsker han ikke å kommentere.

-- Dette er en veldig langsiktig investering, sier han.

Ville du inngått en tilsvarende avtale idag? -- Jeg angrer ingenting, sier Ahlinder.

Mistet troen

Paul Hedman var med å bygge opp IBX og etablerte blant annet virksomheten i Norge. Men i vår var det slutt. Han mistet troen på at markedsplassen til IBX ville bli lønnsom.

-- En lukket markedsplass vil være en livsfarlig strategi. Det gjør jo at ingen andre kan kommunisere mot den, sier Hedman.

Han mener det

blir feil at en leverandør skal eie relasjonene til både kjøper og leverandør og at markedet kreve mer åpne løsninger. -- Jeg tror mange aktører som IBX har en finansiell tøff tid fremfor seg. Det er stor risiko for at de ikke klarer å tjene penger raskt nok, sier Hedman.

IBX har blant annet Ericsson og investeringsselskapet til familien Wallenberg på eiersiden. Begge er selskaper som har lidt store tap på hver sin front, og trolig forsiktige med sine spytte inn ytterligere kapital i selskaper som IBX.

-- Våre eiere har skutt inn 200 millioner og vi har fortsatt en sterk kapitalsituasjon i selskapet, sier Ahlinder.

Han vil imidlertid ikke kommentere hvor mye selskapet har igjen av pengene som investorene har spyttet inn.