- Massemorderen brukte dataspill

- Massemorderen brukte dataspill

Forfatter Ketil Bjørnstad er skremt av hva voldelige dataspill og Harry Potter gjør med vår tenkemåten.

Mens Norge fortsatt ikke er komme tover den første sjokkbølge som ble sendt over dette landet sist fredag raser debatten om hva kan ha bidratt til den absurde volden mot forsvarsløse ungdom. I flere land pekes det på høyreekstremistiske grupper som de siste årene blant annet på internett har vokst frem, med sterke anti-islamistiske følelser.

Men nå får også voldelige dataspill gjennomgå. Den norske forfatteren Ketil Bjørnstad går i en kronikk i dagens Aftenposten hardt ut mot voldskulturen som har oppstått i våre fritidstimer.

”Når en massemorder innrømmer at han har brukt dataspill som trening mot en terroraksjon, bør vi spørre oss hvor sunn slik underholdning er” skriver han i avisa.

Endrer tenkemåten

Forfatteren forteller om sin egen barndom, og hvor mye inntrykk det gjorde da på han at det var en skuespiller som spilte lik i skogen. Men femti år senere ser han barn som blir massemordere hver dag, bak dataskjermen.

”Å påstå at denne typen spill, som drapsmannen selv at han brukte som trening, ikke gjør noe med tenkemåten vår, er uforståelig”.

Og han fortsetter:

”Er det ikke på tide å å spørre hvor avstumpet vi, som føler at vi tilhører normalsamfunnet, er når vi stadig bruker mer tid sammen med fiktive og bestialske mordere, terrorister og sadister.

Harry Potter

Det er ikke bare dataspill som får gjennomgå. Også bøker, filmer og tv-serier er spekket med vold, mener Bjørnstad. Han henviser også til Harry Potter.

”Ondskapen er nærmest bunnløs i Harry Potter-bøkene. Og den er forsterket i filmene”.

Også vanlige krimserier ser vi for mye på, når vi ”krøller oss sammen i sofaen, med godteposen eller rødvin innen rekkevidde”.

Bjørnstad innser at svarene ikke er entydige.

”Ansvaret tilhører verken PST eller terrorpolitiet. Ansvaret er vårt eget” avslutter han.

Kopierer

Aftenposten har også snakket med ulike voldsforskere. En av dem, Ragnhild Bjørnebekk, tror at dataspill og filmer er inspirasjon i noen ungdomskulturer.

- Mange, spesielt i gjengmiljøer, kopierer klesstil, skyte- eller slåssteknikker fra for eksempel kampsportfilmer, sier han.