Måtte trekke villedende reklame

Måtte trekke villedende reklame

Forbrukerombudet følger nå nøye med på Talkmore, etter de fikk beskjed om å endre sine markedsføringen.
Tidligere i høst sendte markedsdirektør i Talkmore, Morten Ove Nilssen, et åpent brev til SVs finanspolitisktalsmann, Øystein Djupedal, med kopi til alle landets redaksjoner, der Nilssen hang seg på Djupedals kritikk av Telenors prispolitikk.

"At politikere ikke bare kritiserer en navngitt operatør, men også foreslår navngitte alternativer (....) Trenger du mer informasjon fra vår kamp mot overmakten (Telenor), så tar jeg når som helst en prat" var noe av innholdet i det åpne brevet/pressemeldingen.

Det imponerer ikke Djupedal.

-- Dette er merkelig. Denne type markedsføring tyder kanskje på at man ikke er så profesjonell. Som stortingspolitiker må jeg være svært bevisst og passe på min rolle, sier Djupedal.

Han understreker at han står fast ved sin kritikk av Telenor, men at han ikke vil navngi noen aktør som er billigere enn andre.

-- Det kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg vil ikke si noe til fordel for noe selskap, sier han.

Ikke billigst

Mobilselskapet Talkmore har vært aktivt ute å markedsført seg som Norges billigste mobilselskap. Men det har de ikke greid å dokumentere.

-- Forbrukerombudet mente vi måtte være billigst for enhver bruker. Vi bruker ikke dette aktivt i markedsføringen lenger, sier markedsdirektør Morten Ove Nilssen i Talkmore.

Etter pålegg fra Forbrukerombudet har de også blitt tvunget til å fjerne påstanden om at de har Norges billigste mobiltelefonabonnement fra sine nettsider.

-- De har fått brev fra oss med beskjed om at hvis de ikke klarer å dokumentere påstandene, så må de fjerne dem. Det har de nå gjort. Utfordringen i praksis er å dokumentere at man er billigst. Poenget er at, når du setter en pris, kan konkurrenten sette en lavere pris. Her skjer det en rivende utvikling, og det går ikke i praksis å dokumentere at man er billigst på mobilpriser. Vi har i hvert fall ikke sett det, sier rådgiver Stian Schilvold hos Forbrukerombudet.

Slått av Netcom

Det er flere saker hos forbrukerombudet om klager på mobiloperatørenes markedsføring av priser.

-- Kommer dere til å følge med på markedsføringen til Talkmore fremover?

-- Ja det vil vi gjøre. Vi ser også at konkurrentene er ivrige etter å klage på hverandre, sier Schilvold og legger til at det kommer inn klager på operatørenes markedsføring med jevne

mellomrom. Hos Talkmore mener de fortsatt at de er billigst. Poenget er bare at det ikke gjelder for alle brukergrupper.

-- Vi er ikke billigst hos storbrukerne. Netcom plenty tar knekken på konseptet vårt, svarer Nilssen da vi forteller at vi har brukt Post- og Teletilsynets priskalkulator og kommet frem til en annen operatør enn Talkmore.

Men han gir seg ikke med det og sender ut en ørefikk til Netcom.

-- Vi mener vi er det billigste alternativet for de som ønsker et fullverdig mobilabonnement og ikke de som ønsker et kontantkort med begrensede tjenester, sier Nilssen.

Dette tilbakeviser kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom.

-- Nei, vi ser på det som en fastprising av telefoni. Du kan fint bruke alle våre andre mobiltjenester etter gjeldende prislister selv om du har Plenty-abonnementet. Plenty handler bare om ringetid innenlands, sier hun.