BEGRENSNINGER: McKinsey skriver at mange it-organisasjoner har de samme begrensningene, og mener de bør satse på en mer dynamisk tilgang til digital kompetanse utenfor organisasjonen. (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

It-avdelingen har behov for ekstern hjelp

På flere nye satsningsområder kommer it-avdelingens evner til kort. McKinsey mener det er behov for hjelp utenfra.

Publisert Sist oppdatert

– Noen av talentene eller verktøyet vil ikke nødvendigvis finnes in-house. Dette skriver McKinsey i en ny analyse

Konsulentbyrået beskriver at digital innovasjon er viktig for å være konkurransedyktig på lang sikt.

Likevel, skriver McKinsey, er det mange bedrifter som fortsatt er uklare på hvordan de på best mulig måte kan sette opp it-organisasjon og utvikle de verktøyene og menneskene som trengs for å håndtere digital informasjon, og for å etablere og opprettholde online services og automatiske prosesser.

Ikke in-house

– Det de fleste ikke innser i begynnelsen er at mange av de kritiske ressursene som er nødvendige for å legge til rette for denne overgangen ikke vil være tilgjengelige på huset, skriver McKinsey.

Problemet er, ifølge McKinsey, at det er hard kamp om de talentene som for eksempel har god forståelse for cutting-edge teknologier som kan benyttes til å endre hele kundeopplevelsen.

Teknologi-virksomheter er ofte bedre posisjonert til å vinne kampen om de profesjonelle med denne kompetansen ettersom de kan tilby mer forskjellig-artede karrierer og personlig utvikling på området, heter det i rapporten.

Samtidig mener konsulentselskapet ar det er en større utfordring at man ikke kan utdanne og utvikle de nødvendige talentene i takt med de voksende kravene til digitale satsinger.

McKinsey beskriver en konkret case med et stort reiseselskap, som satte gang i en digital satsing for å svare igjen på press fra nye online-konkurrenter:Målet var en rask oppskalering, men da de skulle vurdere behovet innså lederne at de manglet den nødvendige ekspertisen på en rekke kritiske teknologi-områder, inklusiv design av brukergrensesnitt og hurtig software-utvikling.

Begrensninger

McKinsey skriver at mange it-organisasjoner vil ha de samme begrensningene, og at man er nødt til å satse på en mer dynamisk tilgang til hvordan man skaffer den digitale kompetansen utenfor organisasjonen for å holde følge med konkurrentene.– Det vil i det store kreve at man lærer å balansere de to hastighetene som it-organisasjoner skal kunne håndtere, lyder det fra McKinsey, som henviser til at både driften og utviklingen skal sikres.– Vi mener spesifikt at virksomheter bør ta en nærmere kikk på deres digitaliserings-mål og deres praksis for kompetanse-utvikling i konteksten av denne arkitekturen med to hastigheter, råder McKinsey i sin analyse.