DØRÅPNER: Bergensselskapet Myreze fikk drahjelp av spillgiganten Epic Games på verdens største mediemesse. Det førte til ny kontrakt for selskapet. (Foto: Myreze)

DØRÅPNER: Bergensselskapet Myreze fikk drahjelp av spillgiganten Epic Games på verdens største mediemesse. Det førte til ny kontrakt for selskapet. (Foto: Myreze)

Fra månen til Midtøsten

Bergensselskapet Myreze har undertegnet avtale med den arabiske verdens nest største nyhetskanal. Grafikk fra Bergen skal ut til 25 millioner tv-seere.

Det er mye som skjer rundt selskapet Myreze i Bergen for tiden. Det unge selskapet ble stiftet i 2015, og har forlengst vakt internasjonal oppmerksomhet for sine grafikkløsninger for kringkastere. Grafikken til tv-dekningen av Kinas månelanding, fotball-VM og tv-konseptet Lost in time er alle på plass i selskapets skryteliste.

Nå melder selskapet at de har tegnet en avtale med den arabiske verdens nest største nyhetskanal Al Arabyia for levering av ny branding, design og visuell profil til kanalens tv-sendinger.

Nyskapende

Myreze forteller i en pressemelding Computerworld har mottatt i e-post at de ble invitert av spillgiganten Epic Games til å vise seg fram på verdens største mediemesse NAB 2019 i Las Vegas i USA. Epic Games, som blant annet står bak spillsuksessen Fortnite, ville ha med norske Myreze fordi de hadde lagt merke til selskapets nyskapende bruk av grafikkmotoren Unreal Engine i liveproduksjoner. I Las Vegas sto Myreze sammen med Epic Games på scenen.

– Myreze er et av de mest fremtidsrettede selskapene i broadcast. Deres ekspertise i virtuelle produksjoner skaper nye og spennende former for innhold, slik som konserten de holdt her på NAB 2019. De flytter stadig grensene og vi gleder oss til å se hva de gjør fremover, sier Andy Blondin, teknisk produksjonsleder i Epic Games i pressemeldingen.

I etterkant av Las Vegas-suksessen tok den arabiske nyhetskanalen Al Arabyia raskt kontakt, opplyser selskapet. Dette er den arabiske verdens nest største nyhetskanal, som puster Al Jazeera i nakken i sitt marked. Al Arabyia har 25 millioner seere og 5 millioner husstander i 16 land, fra Tyrkia i øst til Marokko i vest.

Mange år

Avtalen mellom Al Arabyia og Myreze ble undertegnet forrige uke, opplyser Myreze.

– Vi har beinhard konkurranse om å levere de mest fremtidsrettede tv-sendingene i vår region og med Myreze på laget har vi de beste forutsetningene. Vi er veldig fornøyde med å ha fått på plass et samarbeid som vil endre hverdagen for millioner av våre seere til det bedre, sier Fadi Radi, kreativ leder ved Alarabiya Network i pressemeldingen.

Dermed blir det grafikk fra Bergen som vil møte seerne til Al Arabyia når de får sine nyheter de neste årene. Alt fra åpningsvideoer i programmene til visuelle elementer på nettsidene vil leveres av Myreze. Det åpner et nytt marked og gir en ny type synlighet for selskapet.

– Det er et privilegium å få jobbe med så mange spennende aktører internasjonalt, fra det kinesiske romfartsvesenet til Epic Games. Når vi nå får på plass dette samarbeidet med en stor nyhetskanal som Al Arabyia betyr at vårt arbeid vil gå på luften hver dag i mange år fremover. Dette er på mange måter større enn å bidra til en enkeltstående produksjon, sier CEO i Myreze, Bjørn Myhre i pressemeldingen.

media