Mediene blir mobilpushere

Mediene blir mobilpushere

Neste gang du kjøper en mobiltelefon kan den være levert av Disney, Playboy, Schibstedt eller kanskje NRK? Denne utviklingen kommer nå for fullt, hevder to av verdens mektigste mobilsjefer, Jorma Ollia i Nokia og Arun Sarin i Vodafone.
CANNES: Årets 3Gsm World Congress i forrige uke var en skuffelse for de som trodde at mobilbransjens viktigste arrangement skulle flyte over av nye umts-telefoner og 3G-løsninger.

Fortsatt er ordinær gsm-telefoni det bransjen er mest opptatt av og tjener penger på. I Cannes feiret de at det nå er over en milliard gsm-abonnenter i verden. Du har sikkert hørt påstanden før, men hovednyheten fra festivalpalasset er at umts med nye 3G-tjenester kommer i løpet av året.

Dette hevder i hvert fall toppsjefer som Jorma Ollia i Nokia, Arun Sarin i Vodafone, Carl-Henric Svanberg i Ericsson og Rudi Lamprecht i Siemens Mobile. De sier det nå er like før 3G-eventyret bryter løs i Europa. På hver sin måte begrunner de dette med at selskapene de representerer har inngått en rekke nye 3G-kontrakter i det siste.

Svanberg og Lamprecht er dessuten enige om at telekomkrisen er over, og Ollila og Sarin uttrykker optimisme. Med interaktive innholdtjenester og allianser skal den nye og mer inntektsrike mobilverdenen bygges. Det er hovedtrenden fra det som skjedde i Cannes.

Live-tjenester

-- Vi har hatt stor suksess med Vodafone Live, en mobiltjeneste som vi tror mange i bransjen kommer til å kopiere. Det må de gjerne gjøre, fordi vi har et såpass stort forsprang. Det har lenge vært snakk om wap, men det er først nå at innholdsleverandørene er på vei inn i mobilbransjen. 3G vil snu opp ned på alt vi vet hva innholdsleverandører kan og vil gjøre, sier Arun Sarin i Vodafone.

I lag med Nokias Jorma Ollila regnes han som en av mobilbransjens mektigste menn.

-- Innholdsleverandørene vil gjøre alt innhold fra radio, tv og ordinært internett tilgjengelig for mobiltelefoner. Rent teknologisk er det ingen ting i veien for å gjøre dette allerede i dag. Det store spørsmålet er hvordan og hvor mye man skal ta betalt for dette, sier Ollila.

I Norge betaler mms-kåte ungdommer i dag opp til 15 kroner for et lavoppløselig mms-bilde. Hvor mye er en fem minutters videosnutt med de siste nyhetene da verdt? Ingen av de topplederne Computerworld snakket med i Cannes kunne gi noe entydig svar. Sarin gjorde et stort nummer av at betalingsviljen er betydelig større for folk som har mobiltelefoner enn brukere av ordinært internett:

Playboy inntok Cannes

--Det er de vi lever av når det gjelder Vodafone Live. Med 3G skal vi vokse oss enda større og rikere, sier Sarin ubeskjedent.

Vodafone er ikke uten grunn verdens største internasjonale mobiloperatør. Kun China Telecom slår dem på antall mobilkunder.

Sarin og Ollila var i Cannes svært så enige at innholdsleverandørene om kort tid vil begynne å selge mobiltelefoner med forhåndsprogrammerte tjenester og spesialapplikasjoner. I dag gjøres det samme av en del mobiloperatører, spesielt av gigantene Vodafone og Orange.

Under 3Gsm World Congress hadde Playboy egen stand. De var ikke der bare for å promotere seg. Innholdsleverandørenes inntog i Cannes handler om "big business". Playboy har allerede en avtale med Hutchinson, som eier umts-operatøren 3, som i fjor fikk 3G-lisens i Norge.

Neste år regner arrangørene av 3Gsm World Congress, Gsm Assosiation, med at opp til en fjerdedel av utstillerne vil være innholdsleverandører eller selskaper som leverer spesial mobilteknologi som støtter opp om dette. Mobilbransjen blir aldri den samme igjen. Og godt er kanskje det.