Melk, frukt og flatskjerm, takk

Melk, frukt og flatskjerm, takk

Lav pris og lett tilgjengelighet trekker kunder fra elektro- til daglivarekjedene når de skal kjøpe pc-er, mobiltelefoner og dvd-spillere.
Coop Norge er blant butikkene i daglivarekjeden som på lang sikt gjerne vil utkonkurrere etablerte, tradisjonelle salgskanaler som Elkjøp, Expert og Lefdal. Pc-er, dvd spillere og lcd-skjermer inntar daglivarebutikkenes hyller i stadig større omfang og produktene støver ikke akkurat ned.

-- De forsvinner like fort ut som de kommer inn. Responsen blant kundene er helt enorm. Vi fikk inn 3.000 maskiner i vår første pc-kampanje som pågikk i august. Litt seinere samme dag var det tomt, så å si i alle butikkene, forteller informasjonssjef i Coop Norge, Vidar Ullenrød.

Per i dag selger Coop Norge bare en liten brøkdel av det totale omfanget norske pc-er, som anslås til 570.000 i år. Men en typisk utsalgspris ligger i underkant av 8.000 kroner, anslagsvis mellom 1.500 og 2.000 kroner lavere enn beste pris på tilsvarende produkter hos Elkjøp og Expert. Coop Norge ser derfor et enormt potensial for å utvide sortimentet.

-- De etablerte salgskanalene har grunn til å føle ubehag, sier Ullenrød.

Gratis brukerstøtte

I prisen, 20 prosent udner tilbudene i de tradisjonelle salgskanalene, inkluderer to års brukergaranti og gratis brukerstøtte.

-- At varene blir levert direkte uten mellomledd gir samlet svært fordelaktige priser og økt konkurransekraft til butikkene. Dette er dessuten ikke varer som skal stå her i ukevis. Intensjonen er å gå tom for dem i løpet av få dager. Da fungerer systemet slik vi ønsker, sier Svein Fredriksen, fagansvarlig i Coop Norge.

Satsingen er foreløpig på kampanjeføringsnivå. Før pc-ene hadde butikkkjeden kampanjesalg på dvd-spillere med en stykkpris på 399 kroner.

-- De ble utsolgt bare i løpet av noen få timer. Responsen var enorm. Nå er det salg på pc-skjermer som dominerer hyllene våre. Vi solgte 150 stykker på en uke. Kundene som kommer vet hva godt hva de vil ha, og er opptatt av både kvalitet og support, fortsetter Fredriksen.

Testsalg

Produktføringen ligger foreløpig, og ifølge Coop Norge, på testsalg-nivå. Men Ullenrød legger ikke skjul at butikkjedene har ambisjoner om å stjele fra det private markedet på sikt.

-- Med den responsen vi får fra kundene, vil vi etterhvert tilby flere datarelaterte produkter og det til en pris som ligger godt under hva som anses å være beste pris på markedet idag. Kvaliteten er den samme som på de dyreste merkevarene, hevder han.

Den tyske Albikjeden har ifølge informasjonsjefen vært klar inspirasjonskilde til at det skjer mye på det norske daglivaremarkedet.

-- Albi har slått tvers igjennom med salg av elektriske produkter, både i Danmark og Tyskland. Dessuten må vi nok innrømme at etableringen av Lidl i Norge nok også har hevet interessen for salg av elektroniske produkter i de norske daglivarekjedene, sier Ullenrød.