VIRKER REKLAME: Google har lansert en tjeneste for å se hvor mye handel i fysiske butikker reklamen på nett kanaliserer. 

VIRKER REKLAME: Google har lansert en tjeneste for å se hvor mye handel i fysiske butikker reklamen på nett kanaliserer. 

Mener Google overvåker fysiske butikker

Google lanserte i mai en ny funksjon i adwords som skal gi annonsørene en oversikt om reklamen faktisk fører til kjøp i fysiske butikker. Men tjenesten reiser nå nye personvernbekymringer. 

Det er lett å måle hvor mange som ser på en annonse på nett, men det er langt fra alle som følger linken og kjøper produktet. Kundene kan også finne på å kjøpe produktet senere i en fysisk butikk, men hvordan skal annonsøren få vite det?

Det er denne kunnskapen Google nå vil selge, og i mai lanserte it-giganten tjenesten "store sales measurement". 

Tjenesten går i korte trekk ut på at Google knytter nettleserhistorien sammen med stedsinformasjon og kjøpsinformasjon for å fortelle sine annonsører at digital annonsering gir avkastning i den fysiske verden, skriver danske Computerworld

Men ifølge organisasjonen Electronic Privacy Information Center (EPIC) er det svært uklart hvordan Google sikrer at den enkelte forbruker ikke kan gjenkjennes i dataene levert til annonsører.

Med det som bakgrunn har organisasjonen rapportert Google til de amerikanske handelsmydighetene - Federal Trade Commission (FTC).

-- Google hevder at man ikke vet hvem brukerne er, fordi de er anonymisert. Den prosessen ønsker vi at FTC skal se på, sier EPIC-sjefen Marc Rotenberg til NPR.

Når mange transaksjoner

Google har ikke direkte tilgang til transaksjonene fra fysiske butikker, men via partnerskap mener Google at de kan se 70 prosent av alle handler med betalingskort i USA.

Ifølge Marc Rotenberg fra Epic er den store bekymringer hvor dataene faktisk kommer fra og hvordan de anonymiseres. 

-- Uten detaljene er det grunn til å være skeptisk til hvordan dette fungerer og skal man gi bort sine data skal dette godkjennes av den enkelte, sier Rotenberg. 

Ifølge Google er tjenesten i beta og tilbys noen utvalgte annonsører i USA.