Mer pop med kurs

Mer pop med kurs

Pågangen etter it-kurs har tatt seg opp og bransjen går mot lysere tider. Spesielt de som tør å satse alternativt.
Mens flere kursleverandører med spesialområder som Datakortet og AMO-kurs (arbeidsmarkedsopplæring) har møtt veggen de siste to årene, har andre klart å holde hodet over vannet ved å levere alternative kurstilbud.

Spesialiserte løsninger

Med flere titalls konkurrenter bare i hovedstaden, er det i økende grad blitt viktig å skille seg ut fra den gemene hop. For å styrke sin posisjon blant aktørene har en rekke kursleverandører tatt i bruk spesialiserte løsninger i sin virksomhet. To av disse er Oslo-baserte Knowledge Provider Solutions og Bergens-baserte Utvikling.org, som begge har inngått samarbeid med eksterne norske programvareleverandører.

Som eneste norske kursleverandør av nettbutikkløsningen GoOnline fra Stavanger-selskapet AOT GoOnline , opplever Knowledge Provider Solutions stor suksess med sitt opplæringstilbud innen e-markedsføring. Kurstilbudet inkluderer også en grundig innføring i erp-programmet (enterprise resource planning) Microsoft Navision. Administrerende direktør Turid Hjelde forteller at det allerede i år er påmeldt 60 kandidater på det ni måneder lange studiet.

-- Det har gått over all forventning. Det første kullet har for tiden praksisplass ved ulike bedrifter for å utvikle nettbutikker, og vi får svært positive tilbakemeldinger, sier Hjelde.

Kombinert opplæring

Utvikling.org, som ledes av gründerne Pål Lillebø og Stein Are Stølen, har valgt å satse på organisasjonsutvikling. Firmaet benytter seg blant annet av en e-læringsløsning innen HMS-opplæring fra den norske utvikleren Mintra, og er i disse dager i ferd med å videreutvikle en egenprodusert løsning ved hjelp av innleide konsulenter. Firmaet benytter en kombinert opplæringsplan, og har som en følge av dette forkortet opplæringstiden i selve kurslokalene fra fem til to dager.

-- Vi stiller helt klart store krav til deltakerne om egenlæring via e-læringssystemet, men i kombinasjon med klasseromopplæring fungerer løsningen utmerket, sier Lillebø.