Mer pull enn push

Mer pull enn push

Det lille norske it-selskapet Cognit kobler sammen personlige preferanser med informasjon om tid, sted og situasjon.
For et par år siden, på toppen av it-boomen, var lokasjonsbestemte tjenester et hett tema i telebransjen. Det er vanskelig å glemme reklamefilmen med en gjeng kjekke ungdommer som kjører gjennom Grünerløkka i snerten cabriolet. I det de kjører ned Thorvald Meyersgate får en av dem melding på mobilen om at "nå er det visning i nummer 19".

Siden den gang har de fleste mistet troen på at folk kjøper leilighet på impuls bare fordi de tilfeldigvis er i strøket. Men den innovative gjengen i Frogner-selskapet Cognit har beholdt troen på tjenester som gir folk informasjon tilpasset tid, sted og situasjon.

Deutche Telecom

Det lille it-selskapet, best kjent for sitt arbeid med kunstig intelligens og semantisk web, har til og med klart å etablere et samarbeid med tele-kolossen Deutche Telecom (DT). Til vinteren vil de to selskapene installere en løsning som hjelper de besøkende med å finne fram på DTs enorme stand på Cebit-messen.

-- En grunnleggende forskjell er at tidligere lå all brukerinformasjonen på sentrale servere. I vår løsning ligger brukernes preferanser på klienten, som typisk vil være en mobiltelefon med java eller pda, sier Robert Engels, forskningssjef i Cognit.

Ulike teknologier kan brukes for å stedsbestemme brukerne. I de første prøveprosjektene bruker Cognits Bluetooth-sendere med en rekkevidde på ti meter. De små "agentene" oppdager nye folk som kommer innenfor rekkevidde, og får beskjed om hvilken type informasjon vedkommende ønsker.

-- Det er mer pull enn push, sier Engels for å understreke at brukerne ikke skal bli overlesset med reklame de ikke ønsker.

Kontekst

Cognits styrke er å ordne ustruktuert informasjon. Det utnyttes til å plukke ut de delene av brukerens profil som er relevant. Ved hjelp av en form for kunstig intelligens læres klienten opp til å bli mer og mer treffsikker.

-- Konteksten er ekstremt dynamisk. I tillegg til å vite tid og sted, må klienten vite om du er på jobb eller har fri, sier Till C. Lech, systemkonsulent i Cognit.

Utfordringen er å finne forretningsmodeller som fungerer for lokasjonsbestemte tjenester. Deutche Telecom er godt i gang med interne diskusjoner om dette. Fordelen til tele-/mobiloperatørene er at de tjener penger på alt som generer trafikk i mobilnettene.

For den tyske operatøren er økt gprs-trafikk et av de kortsiktige målene med å satse på distribuere stedsavhengig informasjon.