Microsoft og AOL snakker om fusjon

Microsoft og AOL snakker om fusjon

De to konkurrentene er i samtaler om samarbeid på nett.

Både New York Times og Washington Post melder at to av USAs største mediegiganter, Microsoft og Time Warner, er i forhandlinger om tettere samarbeid.

Ifølge de to avisene vurderer Microsoft å kjøpe seg inn i AOL. Selv om samtalene er i en tidlig fase, ifølge avisene, kan de resultere i en fusjon mellom MSN og AOL

Talsmenn i de to selskapene har ikke ønsket å bekrefte eller kommentere samtalene. Avisene baserer seg på anonyme sentralt plasserte kilder.

Microsofts MSN og Time Warners AOL er store konkurrenter på det amerikanske nettmarkedet. Et samarbeid mellom de to kan skape en mediegigant av dimensjoner, som endrer konkurransesituasjonen i USA betraktelig.

Utfordrer Google og Yahoo

- I første omgang er det ikke sannsynlig. Men hvis vi ser på listen er Google og Yahoo størst på nettet, med AOL og MSN et stykke unna. De to sistnevnte har har få muligheter til å slåss med Google og Yahoo på egen hånd, men etter en fusjon kan MSN/AOL ta førsteplassen og bli størst, sier Allen Weiner i analyseselskapet Gartner.

Også ifølge Joe Wilcox i Jupiter Research har de to mye å tjene på et samarbeid.

- MSN er sterke innen bredbånd, mens AOL har den mest populære tjenesten for direktemeldinger i USA. MSN har opparbeidet seg til å bli en av de store på blogging, mens AOL har vært flinkest til å bygge brukergrupper (communities), sier Wilcox, ifølge IDG News.