Microsoft dikterer lisenskrav

Microsoft dikterer lisenskrav

Bedrifter som vil over på Microsoft Vista Enterprise Edition må godta selskapets omstridte lisensieringsprogram Software Assurance.

Dette kunngjorde Microosft i går, ifølge IDGs nyhetstjeneste.

Software Assurance som ble lansert første gang i 2001, oppfordrer kunder til å betale en årlig avgift for å bruke Microsofts programvare, i stedet for å kjøpe en vanlig, rett frem lisens. Den årlige avgiften inkluderer programvareoppdateringer og andre supporttjenester.

Programmet har vært kontroversielt og blitt møtt med betydelig motstand etter at enkelte analytikere sa at kundene ville ende opp med å betale mer under Software Assurance-programmet enn de ville ha endt opp med i tidligere lisensprogrammer.

Intet valg

Nå ser det ut til at Microsoft ikke lenger nøyer seg med å oppmuntre brukerne til å gå for det omstridte lisensprogrammet, men faktisk krever at de bruker det, i alle fall hvis de vil ha tilgang til selskapets nyeste produkter, skriver IDGs nyhetstjeneste.

- Hvis noen vil bevege seg over til den neste generasjonen programvare har de ikke noe valg. De må velge å leve under Software Assurance, sier senioranalytiker Michael Azoff i Butler Group.

Han legger til at det er et smart trekk fra Microsoft.

Mer omfattende lisensprogram

Microsoft sterke mann, Bill Gates, demonstrerte Windows Vista under selskapets utviklerkonferanse tidligere denne uken. Vista inneholder et nytt brukergrensesnitt og flere sikkerhets- og produktivitetsfordeler. Vista er ventet på markedet i løpet av andre halvår 2006.

"Windows Vista Enterprise blir kun tilgjengelig som en fordel av Software Assurance, og er designet for å hjelpe mellomstore og store organisasjoner til å redusere it-kostnadene og forbedre it-effektiviteten", heter det i en uttalelse fra Microsoft.

Denne endringen er en av flere annonserte endringer for lisensieringsprogrammet. Sett i sammenheng vil disse oppdateringene øke verdien av Software Assurance utover det vanlige vedlikeholdstilbudet, som omfatter kun support og oppgraderinger, ifølge Microsoft.

Verdiøkningen omfatter blant annet tilgang til support, nye produktversjoner og andre ressurser. Mer spesifikt dreier det seg om konsultasjonsprogrammer, utvidet opplæring, support døgnet rundt, verktøy for å sikre og administrere eldre pc-er, samt ny oppgraderingspolicyer for migrering fra standard til enterprise-versjoner av Microsofts programvare, ifølge Microsoft.