Microsoft girer opp søkekrigen

Microsoft girer opp søkekrigen

Microsoft kan komme til å gjøre noe de ikke akkurat er kjent for: gi bort penger til kundene sine.

Microsoft har planer om å dele annonseintektene på nett med sine brukere. Forretningsmodellen er et ledd i Microsofts strategi for å ta opp kampen med Google om nettets hegemoni, skriver Wall Street Journal (WSJ).

 

Konseptet ble presentert av Bill Gates på sin reise gjennom Asia siste uke. I samtaler med Microsofts partnere i India uttalte Gates at selskapet kan betale personer som bruker søkesidene til Microsoft, enten i kontanter, i fritt innhold eller i gratis programvare.

 

Henger etter

 

Ifølge en talskvinne i Microsoft er planene ikke konkrete, men Gates ville gi eksempler på metoder Microsoft kan ta i bruk for å gire opp kampen om søk på nettet.

 

- Brukeren kan komme til å få betalt for å bruke Microsofts søkemoter, bekreftet talskvinnen overfor WSJ.

 

Hun ville ikke gi detaljer rundt planene.

 

Ved å trekke til seg flere brukere kan Microsoft få flere inntekter fra annonsering på nett.

 

Microsoft sliter på nett. Ifølge Nielsen/Netratings hadde Google 45 prosent av alle søk i USA i september. Microsofts søkemoter MSN fikk bare 12 prosent av alle søk.