Microsoft og IBM svetter av Google Apps

Microsoft og IBM svetter av Google Apps

Ledere i både Microsoft og IBM innrømer at de kjenner heten fra Google etter at søkekjempen rettet Google Apps mot bedriftsmarkedet.

- I dag har Google Apps har først og fremst hatt fremgang i universitetsmiljøene, men er også ønsket velkommen i bedrifter fordi det er lett å bruke, sier Rob Curry. Han er sjef for Microsoft Office og uttalte seg på Enterprise 2.0-konferansen i Boston i dag.

- Vi ser faktisk at Google er en stor konkurrent i dette markedet, sier han ifølge IDGs nyhetstjeneste.

Google Apps ble beskrevet som et direkte skudd mot Microsoft Office av Forrester-analytiker Eica Driver da Google lanserte bedriftsversjonen i februar.. For 50 dollar per bruker per år får kundene epost, direktemeldingsfunksjon og integrasjon med Google Docs & Spreadsheets. Google har mindre funksjonalitet enn Office, men er langt billigere.

IBM som selger Lotus Notes samarbeider med Google, men innrømmer også at selskapet er en rival.

- De fleste av kundene våre forteller oss at de har samtaler med Google. De gjør en god jobb med å samle informasjon for å forstå hva bedriftene trenger. Jeg tror ikke de er en konkurrent på kort sikt, men kan bli et substitutt på lang sikt, sier IBMs Ken Bisconti.

LES OGSÅ: Nye Google Apps truer Office