Microsoft kan skvise antivirus-selskapene

Microsoft kan skvise antivirus-selskapene

En fullpakket antivirus- og antispyware-programvare er snart klar. Symantec har allerede klaget til EU.

Tirsdag meldte Microsoft seg for alvor som konkurrent i markedet for sikkerhetsprogramvare.

Selskaper som Trend Micro, Norman, McAfee, Symantec har all grunn til å skjelve i de polstrede buksene. Sistnevnte har allerede levert en uformell klage til EU, med antydninger om misbruk av markedsmakt.

En nytt bedriftsverktøy fra Microsoft er rettet mot spyware, virus, ormer og "kernel rootkits" (verktøy som tukler med kjernekoden).

Produktet som har fått samlebetegnelsen Microsoft Client Protection ventes å rulles ut for fullt i 2006. I første omgang skal det komme en betaversjon som utvalgte kan få prøve ut i slutten av 2005.

Det er ikke fastsatt verken priser eller datoer for lansering. Men ifølge Macworld har Microsoft planer om å tilby sikkerhetsprogramvaren som en del av neste versjon av sitt operativsystem, Windows Vista, som skal være klart om et snaut år.

Spyware-biten, slik foreligger nå, er allerede tilgjengelig gratis.

Oppkjøpt teknologi

Teknologien kommer hovedsakelig fra selskaper Microsoft har kjøpt opp, nærmere bestemt virus-skanning fra rumenske GeCAD Software, kjøpt opp i 2003, og anti-spyware-teknologi fra New York-selskapet Giant Software som ble kjøpt i desember 2004. Motgiften mot "Kernel Rootkits" er fra et egenutviklet prosjekt.

Det første sikkerhetsproduktet er allerede ute. Microsoft slapp i vår ut en betaversjon av Windows OneCare, en abonnementsbasert tjeneste som pakker sammen antivirus, antispyware, brannmur-beskyttelse og opprenskningsverktøy for pc-er.

Planen, ifølge produktutviklingssjef Amy Roberts ved Microsofts avdeling for sikkerhetsteknologi, er å gjøre progamvaren tilgjengelig sentralt, ved at den kan plugges inn i Active Directory og annen eksisterende infrastruktur.

Microsoft Client Protection vil også inneholde en integrert styringsmodul og funksjoner for å lage å prioriterte varsler og rapporter.

Billigere

Microsofts nye sikkerhetsoffensiv vil først og fremst appelere til små og mellomstore bedrifter, tror analyseselskapet Gartner.

- Store selskaper som har brukt McAfee og Symantec i ti år, kommer ikke til å hoppe på den første versjonen av et Microsoft-produkt. Det kommer bare ikke til å skje, sier Gartners forskningssjef John Pescatore til Eweek.com.

Han tror likevel at Microsoft kan gjøre et innhogg med riktig prising, og forventer at Microsofts kommer til å legge seg 20 prosent lavere enn Symantec og McAfee. Microsoft vil tjene på å legge anti-spyware inn i pakken, siden konkurrentene tar ekstra betalt for slik programvare, mener Pescatore.