Microsoft legger Windows på nett

Microsoft vil tilby en lett-versjon av Windows på nett. Det gjør de også med andre Microsoft-produkter. Nå skal Google tas.

I går la Bill Gates ut om Microsofts nye "Live"-initiativ. Ifølge Gates er dette Microsofts viktigste teknologivisjon de neste fem årene. I praksis er det snakk om en generell tjenesteplattform på nett.

 

Knaggen er kalt Live Software og det som henges på den er Windows Live og Office Live. De to tjenestene starter med en web-portal som skal tilby eksisterende nettbaserte tjenester for Windows og Office, i tillegg til nye tjenester som i dag er under utvikling.

 

Windows Live vil i første rekke bli rettet mot forbrukere. Folk kan opprette en egen, personlig hjemmeside. Windows Live inkluderer epost-tjenester og Windows Messenger. Den inkluderer også en lokal og en internasjonal søketjeneste og samarbeidsteknologi til fildeling i et "peer to peer"-nettverk. Flere tjenester vil bli tilgjengelige de nærmeste ukene, skriver IDGs inernasjonale nyhetstjeneste.

 

En betaversjon av Windows Live kan du finne her.

 

Office Live 

 

Microsoft har også annonsert Office Live.  En betaversjon av denne tjenesten vil være klar i begynnelsen av neste år og inneholde gratistjenester som et eget domenenavn, 10 gigabyte med epost-lagring, samarbeidstjenester i sanntid og verktøy for forretningsanalyser. Word-dokumenter skal bli lettere å dele med andre.

 

Office Live skal også ha en crm-komponent.

 

I en epost til IDG sier toppsjefen i Salesforce.com at programvare nå er en truet art how Microsoft. Salesforce.com er et selskap Microsoft trolig vil konkurrere med på nettbaserte crm-tjenester.

 

- Windows Live tilsier at resten av deres programvare er Windows Dead. Vi har skrevet dette ettermælet i flere år nå. Det heter "slutten på programvare", sier han.

 

Gates sier at de nye tjenestene ikke vil ta plassen til eksisterende Microsoft-produkter. De skal heller utfylle dem.

 

Dette er utvilsomt Microsofts første svar på den stadig økende trusselen fra Google, Yahoo og andre som satser globalt på nettbaserte tjenester.

 

Annonsesalg er er viktig det av Microsofts Live Software-strategi. Både Windows Live og Office Live skal ha gratistjenester som finansieres av annonser i tillegg til abonnementsbaserte tjenester.

 

- Det er en fin inngang til programvare som tjenester og det gir et slags første innblikk i hva som er Microsoft sin fremtidige strategi. Det er en indikasjon på at de tar dette alvorlig og at desktopen ikke betyr alt lenger, sier analytiker Rob Bois i AMR Research til Red Herring.