- Microsoft er problemet

Programvaregiganten lanserer snart et billigprodukt som konkurrerer direkte med de tradisjonelle antivirus-selskapene. Men det er Microsoft selv som er sikkerhetsproblemet, mener norske Norman.

- Microsoft er problemet. At de skal løse det med å tilby enda en betalbar tjeneste tror jeg kanskje ikke kundene vil akseptere, sier markedssjef i Norman, Audun Lødemel.

 

Verken Norman eller Symantec frykter Microsofts anti-virus-pakke.

 

Microsoft annonserte i dag flere detaljer om sin kommende OneCare-pakke som skal inneholde anti-virus, brannmur og anti-spionvare i tillegg til en del andre pc-verktøy. Produktet skal selges over nett til en årlig pris på i underkant av 50 dollar. Det slippes på det amerikanske markedet i juni i år.

 

Neppe et sjokk

 

At Microsoft brøyter seg vei i anti-virus-markedet kommer neppe som et sjokk for de fleste, i hvert fall ikke siden de begynte å kjøpe opp anti-virus-selskaper for flere år siden. Et av dem var Sybari som bruker Normans teknologi.

 

Markedssjef Audun Lødemel i Norman skjelver ikke i buksene over Microsofts kunngjøring. Han har problemer med å forstå hvorfor kundene skulle hoppe på en tjeneste fra Microsoft som de må betale for, når det er Microsoft selv som er sikkerhetsproblemet.

 

Positivt

 

Han mener derimot at Microsofts stasning vil skape større interesse for sikkerhet generelt og at det er positivt.

 

- Vi har sett før at når Microsoft kommer inn i et område, blir folk mer bevisste på det og går ut og søker løsninger. Da er det ikke alltid de kjøper fra Microsoft, sier han.

 

Med Microsofts markedskrefter å ty til, er det likevel sannsynlig at deres stasning vil få konsekvenser for de andre spillerne i markedet. Men Lødemel tror ikke det er tilfelle for Normans del.

 

- Vi er en liten aktør i markedet, så for oss spiller det ingen rolle. Kanskje vil det ha noe å si for Symantec og de andre store som har det meste av konsumentmarkedet.

 

Motsatt

 

Symantec på sin side sier det motsatte. Norges-sjef Henrik Vaage tror det blir endringer i markedsforholdet i bransjen.

 

- Men jeg tror nok ikke det vil gå utover de store og etablerte, kanskje heller de mindre. Vi forventer at markedet blir mer modent. De store blir større og at de mindre blir nisjespillere, sier han.

 

Med god timing har også Symantec annonsert et nytt produkt for konsumentmarkedet som de mener inneholder mer enn Microsofts kommende tilbud.

 

- Vi kommer med en tilsvarende tjeneste som Microsoft,  men dekker en del andre områder som Microsoft ikke dekker, blant annet identitetstyveri, crimeware og phishing.