Microsoft sponser pc-kjøp

For å komme seg inn i nye markeder sponser Microsoft kjøp av hjemme-pc-er med halvparten av prisen. Kundene må imidlertid betale for bruken.

Microsoft  sier selv de setter i gang med dette for at befolkningen i mindre utviklede land skal få tilgang til rimelige datamaskiner. Selskapet vil tilby maskinene i land som Brasil, Mexico, Russland, India og Kina.

 

En bruker kan kjøpe en pc for halvparten av den normale butikkprisen, men i stedet må de finne seg i å betale for selve bruken av maskinen.

 

Microsoft har implementert en teknologi kalt FlexGo i disse maskinene, som holder orden på hvor mye eieren bruker maskinen.

 

Når tiden begynner å renne ut, vil pc-en låse funksjonaliteten og brukeren må kjøpe mer tid, enten via nettet eller i form av et kontantkort.

Inspirert av mobilen

 

FlexGo-maskinene er inspirert av suksessen til sponsede mobiltelefoner og kontantkort.

 

Microsoft har lenge lett etter måter å selge Windows i disse nye markedene. Mange mener dette er en måte å motarbeide fremgangen til åpen kildekode, skriver IDGs nyhetstjeneste.

 

Pc-ene vil koste i underkant av 2.000 kroner, men har en teknologi som tilsvarer en pris på rundt 4.000 kroner på det amerikanske markedet.