SALGSSVIKT: Microsoft solgte bare 4,5 millioner Lumia-modeller i forrige kvartal.

SALGSSVIKT: Microsoft solgte bare 4,5 millioner Lumia-modeller i forrige kvartal.

Kan bety slutten for Lumia

Det siste kvartalsresultatet for Microsoft viser så dårlig salg av Lumia-mobiler at selskapets mobilsatsing er i fare.

Derimot kan Microsoft glede seg over stor vekst i salget av Surface-maskiner, og nedgangen i Windows-omsetningen er mindre enn nedgangen i pc-salget på verdensbasis, ifølge Microsofts tall.

Kvartalstallene kan bety at Microsoft snart bestemmer seg for å legge ned produksjonen av smartmobiler, tror amerikanske Computerworld.

I sitt siste regnskapskvartal for 2015, perioden oktober-desember i fjor, hadde Microsoft en omsetning på 23,8 milliarder dollar (vel 206 milliarder kroner). 53 prosent av selskapets omsetning kommer fra MPC-avdelingen.

Forkortelsen står for More Personal Computing. Avdelingen ble opprettet i 2015 etter en større omorganisering av selskapet. MPC-avdelingen har ansvaret for Windows, Surface-hybridene og pc-tilbehør – samt Microsofts stadig dårligere salg av smartmobiler.

Elendig Lumia-salg

I kvartalet solgte Microsoft bare 4,5 millioner Lumia-mobiler. Dette er 57 prosent færre enheter enn i samme kvartal året før, og omsetningen av Lumia-produkter falt med 1,2 milliarder dollar, noe som utgjør en omsetningsnedgang på 53 prosent fra samme kvartal i 2014, ifølge Computerworld.

Til sammenligning solgte Apple 5,7 millioner Iphone-er i uka i det samme kvartalet, eller til sammen 74,8 millioner enheter. Og Apples samlede omsetning i oktober-desember-kvartalet endte på over 661 milliarder kroner, over tre ganger høyere enn Microsofts samlede omsetning.

Omsetningen til Microsofts MPC-avdeling endte på 12,7 milliarder dollar (rundt 110 milliarder kroner) i oktober-desember-kvartalet i 2015. Dette utgjør en nedgang på fem prosent sammenlignet med samme periode året før – men bare to prosent hvis man ikke tar med effekten av den økte dollarkursen.

Tallene innebærer at Microsoft gjorde det bedre i fjerde kvartal 2015 enn i det foregående kvartalet, juli-september, da omsetningsnedgangen var på hele 17 prosent fra samme kvartal året før.

Surface-vekst

I tillegg til å konstatere at omsetningssvikten var mindre i siste kvartal enn kvartalet før, kan Microsoft også glede seg over at salget av Surface-hybrider øker kraftig.

Surface-salget økte med 248 millioner dollar (over 2,1 milliarder kroner) fra samme kvartal i 2014, en vekst på 22 prosent, og endte på om lag 1,35 milliarder dollar (over 11,7 milliarder kroner).

Mye av Surface-veksten skyldes ifølge Microsoft den vellykte lanseringen av Surface Book og fjerde-generasjons Surface Pro 4, som kom i slutten av oktober.

Microsoft-sjef Satya Nadella tror Surface-suksessen bare vil fortsette i tiden som kommer. – Vi ser nye muligheter fremover når Surface Book snart blir tilgjengelig i Kina, Japan, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og andre markeder i Europa og Asia, sier Nadella.

Microsoft fremholder at fortjenestemarginene på selskapet maskinvareprodukter har økt betydelig takket være det gode salget av Surface Book, men selskapet oppgir ikke lenger konkrete tall for fortjeneste og tap, så bransjeanalytikerne har problemer med å vurdere hvor godt eller dårlig selskapet egentlig går.

SUKSESS: Microsoft kan glede seg over at Surface-salget skjøt fart i forrige kvartal.

Windows er et av nøkkelproduktene for Microsoft, og ifølge estimater som amerikanske Computerworld har utarbeidet, utgjorde Windows-omsetningen 4,9 milliarder dollar av MPC-divisjonens omsetning.

Tallet representerer en nedgang, men samtidig likevel en forbedring. Ifølge Microsoft var omsetningen av Windows-lisenser åtte prosent lavere enn i samme kvartal året før, mens OEM-salget av Windows gikk ned med fem prosent.

Det siste har Microsoft tolket som et positivt trekk. Med henvisning til tall fra analysefirmaet IDC om at pc-salget sank med over 10 prosent i siste kvartal av 2015, mener Microsoft at selskapets Windows-salg derfor går bedre enn selve pc-markedet.

– Vår totale OEM-business gikk ned fem prosent dette kvartalet og gikk derfor mye bedre enn det totale pc-markedet, sier Microsofts finansdirektør Amy Hood.

Les om:

Microsoft