Mister troen på nettbanker

Amerikanske forbrukere har mindre lyst å bruke nettbanker nå enn tidligere. De tviler på sikkerheten.

En rapport fra eMarketer slår fast at veksten i bruk av nettbank bare økte med 3,1 prosent i det siste kvartalet i 2005, noe som er den tregeste veksten i et kvartal på tre år.

 

Ifølge senioranalytiker Lisa Philips, som har skrevet rapporten, er det først og fremst det forbrukerne oppfatter som mangel av sikkerhet på nettet som skremmer.

 

Å kunne stole på bankene er det aller viktigste for forbrukerne. 87 prosent av de spurte ønsker en bekreftelse fra bankene at de ikke vil selge personlig informasjon videre. 83 prosent ønsker å bli beroliget i forhold til faren for hackerangrep.

Amerikanerne er langt mer skeptiske til nettbanker enn europere. Hele 75 prosent av de europeiske bankkundene bruker nettbank, kun 38 prosent av de amerikanske. Europeerne har større tiltro til bankene fordi betalingssystemene er sikrere, skriver IDGs nyhetstjeneste.

Les også:
Spesielsydde nettbank-trojanere vil øke
Nettsvindel - hva er ditt ansvar?
Legger seg flat for nettbank-kritikk