- Mms blir aldri som sms

Å ta et bilde som forteller noe er vanskelig, mener analytiker Jon Strand. - En sms er kommunikasjon, et bilde en historie, sier han.

Publisert Sist oppdatert

At mms ikke har tatt av overrasker ikke teleanalytiker Jon Strand. Han mener teleoperatørene kan takke seg selv for den trege fremgang for bildemeldinger.

 

- Teknologileverandørene har hypet mms veldig mye. men de fleste vet ikke hvordan de skal bruke det. Det som å gi penn og papir til noen, og si: nå er du journalist, sier Strand til Computerworld.no.

 

Strand reagerer på en artikkel Computerworld.no skrev fredag om at mms ikke har innfridd for teleselskapene. Inntektene har ligget langt etter forventninger, og selv om mms-bruken øker er ikke utviklingen sammenlignbar med eksplosjonen av sms-bruk for noen år siden.

 

- Jeg tror ikke at mms kommer til å brukes like mye som sms. Det handler om to forskjellige ting. Sms er kommunikasjon, og det trenger vi hver dag. En bildesending handler om å fortelle en historie., Du kan spørre profesjonelle fotografer hvor vanskelig det er, sier Strand.

 

Strand er ikke enig i at mms har floppet, men mener det må mye til for at mms-bruken tar seg skikkelig opp.

 

- For at det skal gå fortere må teleoperatørene lære oss en mms-kultur. Ungdom er flinke, men ellers er vi fort ferdig. Hvis du sender et bilde av barna dine til noen, behøver du ikke å sende et til dagen etterpå.

 

Ifølge Strand er prisen viktig, men ikke avgjørende.

 

- I perioder med gratis mms brukte mange dette for å sende tekst. Prisen var for høy i starten, men om det koster 2 eller 1 kroner, gir ingen store utslag lenger. Det handler om å fortelle hvordan mms skal brukes. Vi må lage en mms-kultur, mener han.

 

Les også: Mms floppet som melkeku